سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90 شهریور 3 توسط
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:
خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: روز قدس برنامه کارساز و موثر است که همگان باید در آن شرکت کنند چرا که ارکان دشمن را متزلزل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در تفسیر موضوعی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد ابراز داشت: یکی از نکات مهم زندگی نوح پیامبر گفت‌وگوی نوح با فرزندش و درخواست وی از خداوند بود که این مسئله عالی‌ترین برنامه تربیتی را در ارتباط با فرزندان و جوانان ارائه می‌کند.
وی افزود: خداوند در پاسخ به نوح فرمود؛ من گفتم اهل تو را نجات می‌دهم ولی کنعان از اهل تو نیست بلکه وجودی سراپا فاسد و غیر صالح است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: انسان‌ها با یکدیگر پیوند مادی و معنوی دارند که اسلام به هر دو اهمیت می‌دهد و این را از آیات قرآن در مورد احترام به پدر و مادر می‌توان فهمید؛ خداوند پشت سر فرمان توحید در سوره اسراء به احترام به پدر و مادر فرمان می‌دهد.
وی با اشاره به تاکید قرآن کریم بر احترام به پدر و مادر در دوران کهولت و پیری گفت: این همان چیزی است که دنیای مادی بر آن خط سرخ کشیده و خانه‌های سالمندان را بنا کرده است و فرزندان با بالا رفتن سن والدین آنها را به خانه‌های سالمندان که فراموشخانه است، می‌فرستند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه دنیای مادی بر اساس مادیات دور می‌زند، گفت: قرآن کریم در آیات خود بیان می‌کند اگر پدر و مادر به سن پیری رسیدند نازکتر از گل به آنها نگوئید و کمترین اهانت را به آنها نکنید.
وی ادامه داد: فرزندانی که به پدر و مادر احترام نمی‌گذارند یقین داشته باشید فرزندان آنها بدتر با آنها می‌کنند و همه چیز حساب و کتاب دارد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اما اگر پدر و مادر و فرزندان در صف کفر و بت‌پرستی قرار گرفتند، با آنها رابطه نداشته باشید چون شما هم ظالم و ستمگر محسوب خواهید شد، این یک برنامه قرآنی است.
وی با اشاره به روایات مختلفی از امامان معصوم (ع) به تبیین دو صف بت‌پرستی و خداپرستی پرداخت و افزود: در این روایات شرایط شیعه بودن را بیان می‌کند و می‌گوید تنها ادعای شیعه بودن کافی نیست بلکه باید شرایط آن هم در عمل رعایت شود.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تصریح به اینکه شیعه بودن عامل تربیت و افتخار است، گفت: به خوبی از روایات برمی‌آید که اگر می‌خواهیم در کنار حوض کوثر از دست علی (ع) سیراب شویم باید شرایط را انجام دهیم بنابر این پیوندهای مادی گاهی بر اثر بریدن از پیوند معنوی از بین می‌رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به برادران اهل سنت ابراز داشت: شما معتقدید که هر کس که زمان پیامبر (ص) را درک کرده و صحابه آن حضرت بوده است، عادل است اما سئوال اینجاست صحابه چه کسانی هستند و کی به خدمت پیامبر اکرم (ص) رسیده‌اند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: صحابه به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه اول کسانی هستند که در زمان پیامبر (ص) خوب بودند و بعد از پیامبر (ص) در خط مستقیم آن حضرت حرکت کردند و ما به همه آنها احترام می‌گذاریم.
وی ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که در زمان پیامبر (ص) با پیامبر نبودند که شامل منافقان هستند، آیا شما با وجود سوره توبه و سوره منافقون آنها را عادل می‌دانید؟
آیت‌الله مکارم‌شیرازی خطاب به اهل سنت گفت: بدون تعصب بگوئید که آیا اینها که بر اساس معیارهای شما صحابه محسوب می‌شوند، واقعا عادل هستند.
وی ابراز کرد: دسته سوم کسانی هستند که بعد از رحلت پیامبر (ص) منحرف شدند و در کتاب‌های اهل سنت نیز افراد متعددی نام برده شده که در حالاتشان گفته شده عمر بر آنها حد شراب جاری کرده است؛ آیا اینها عادل هستند؟
این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز قدس بیان داشت: همه ملت ایران فردا در این راهپیمایی که برنامه مفید، موثر و کارساز است شرکت کنید و یقین داشته باشید که این راهپیمایی در ارکان دشمن تزلزل ایجاد می‌کند.




قالب وبلاگ