سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90 شهریور 10 توسط


هافینگتون پست به نقل از ویکی لیکس خبر داد: سریال ‘زنان عاجز′ موثرتر از تبلیغات دولت آمریکا در مقابله با جهاد. سریال«زنان عاجز»در مقابله با جهاد و شهادت از تبلیغات دولت آمریکا موثرتر بوده و تأثیر زیادی در گرایش جوانان به ‘استیل زندگی آمریکایی’ داشته است.

هافینگتون پست می نویسد : بر اساس نظر مخبرانی که نظراتشان در اسناد وزارت خارجه توسط ویکی لیکس فاش شده است نقش دیوید لترمن و سریال«زنان عاجز» در کاهش تروریسم (منظور تفکر جهاد و شهادت است!) از همه جنگ تبلیغاتی دولت آمریکا بیشتر بوده است.

سریال زنان عاجز با بازی تری هتچر، فیلیسیتی هافمن، مارسیا کراس و اوا لانگوریا پارکر، به طور مشخص به ترویج لایف استایل آمریکا می پردازد. روابط اجتماعی شخصیت های این سریال که از همه رده های سنی جامعه در آن حضور دارند، بررسی می شود و به مشکلات اجتماعی همه این شخصیت ها پرداخته می شود؛ از جمله روابط جنسی، موضوع همجنس گرایی ، ازدواج به سبک همباشی، خیانت و … سایر روابط اجتماعی که همه اینها در چهارچوب قواره های ارزشهای زندگی آمریکایی برای مخاطب تعریف و ترویج می شود. این فیلم به راحتی با همه اقشار و رده های سنی ارتباط برقرار می کند. تیتراژ ابتدایی این سریال با اشاره به داستان آدم و حوا البته به روایت انجیل، می پردازد و به سیبی که حوا و آدم با آن فریب می خورند تاکید می کند. این سیب از دست یکی از زنان می افتد و مردی را له می کند. ارزش های فمینیستی از جمله مفاهیمی است که در این سریال موج می زند.

هافینگتون پست ادامه می دهد : در میان اسناد ویکی لیکس که به تازگی توسط گاردین منتشر شده است سندی تحت عنوان «عامل نفوذی به نام دیوید لترمن » وجود دارد. در این سند ، دو تن از مخبران سفارت آمریکا در جده عربستان به کارکنان سفارت گفته اند که پخش نامحدود برنامه های ماهواره ای مانند برنامه های لترمن و همچنین سریالهای «زنان عاجز»، «دوستان» (سریال friends) و سایر برنامه های خبری از محبوبیت بالایی در این کشور برخوردارند.

در این زمینه فایننشال تایمز نیز اینچنین به تحلیل می پردازد : قدرتهای غربی از زمانی که به ارزش مواعظ همراه با لکنت زبان جیمی استوارت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی تأثیرگذار پی بردند راه زیادی را پیموده اند. امروزه در “جنگ ایده ها” از ابزارهای ظریف تری استفاده می شود. بر اساس افشاسازیهای “ویکی لیکس″، هم اکنون این کمدیهای تلویزیونی مانند «دوستان» و «زنان عاجز» هستند که از نظر دیپلماتها، تأثیر زیادی در سوق دادن جوانان خارجی به سوی “استیل زندگی آمریکایی” دارند. فایننشال تایمز می افزاید: اگر می خواستیم می توانستیم آن عواملی را که باعث شده این برنامه ها به چنین سفیران قدرتمندی تبدیل شوند استخراج کنیم اما در آن صورت ممکن بود از جذابیتهای ظاهری آنها غافل شویم؛ جذابیتهایی چون جنیفر آنیستون، اوا لانگوریا، موهای براق، دندانهای سفید، جوکهای بامزه، و دنیای اخلاقی ای که متزلزل می شود اما دست نخورده باقی می ماند.

فایننشال تایمز ادامه می دهد: در این جا هیچ چیزی در مورد بنیانگذاران آمریکا یا “ارزش های اباحه گری فردی” گفته نمی شود اما افراد لیبرال بسیاری وجود دارند که می توانند در یک شرایط جذاب آن طور که دوست دارند زندگی کنند. در این جا زندگی آمریکایی نه به دلیل ارزشهایی که دنبال می کند بلکه به دلیل مدرن بودنش مطلوب است. این از موهبت های امپریال بودن ناشی می شود. کشورهای غنی تر به دنبال موهای براق ترند. ای بی سی نیوز نیز در تحلیل این مطلب با استفاده از تیتر زیر، تاثیر این سریالها، که به ترویج لایف استایل آمریکایی می انجامند را واکاوی می کند. شبکه ویکی‌لیکس: سریالهای تلویزیونی آمریکایی، ابزار موثر بر مردم عربستان سعودی

ای بی سی نیوز می افزاید: به نظر می‌رسد علیرغم افشای اطلاعات محرمانه ایالات متحده بوسیله پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس، نمایش‌های تلویزیون آمریکا که در سراسر خاورمیانه پخش می‌شود به عنوان یک عامل موثر در مبارزه برای تسخیر قلوب و اذهان عموم مسلمین که خواستار جهاد در مقابل آمریکا هستند موثر بوده است. در واقع برطبق گزارش ویکی لیکس، فیلم “زنان عاجز″ در مقابله با تفکر جهاد و شهادت مسلمانان خاورمیانه، موفق تر از همه برنامه های پروپاگاندای (جنگ تبلیغاتی) آمریکا بوده است. سال گذشته یک منبع ناشناس سعودی به مقامات سفارت آمریکا گفت که برنامه‌های “زنان عاجز″ و “اخبار جهانی با دایان سایر” از شبکه “ای بی سی” و برنامه اخیر سی بی اس “دیوید لترمن” و سریال “دوستان” (friends) از شبکه ان بی سی بر روی بینندگان از برنامه‌های شبکه خاورمیانه که با پول آمریکا پخش می‌شود تاثیرگذارتر است.

این منبع گفت: “البته این یک اختلاف عقیده است، اما برنامه‌های شبکه خصوصی “ام بی سی” و “روتانا” چنان تاثیری بر افکار عمومی سعودی‌ها گذاشته‌اند که شبکه “الحره” و دیگر برنامه‌های تبلیغاتی آمریکایی هرگز نمی‌توانند. سعودی‌ها در حال حاضر بسیار علاقه‌مند به جهان خارج شده‌اند، و همه می‌خواهند در صورت امکان در ایالات متحده تحصیل کند. آن‌ها بشدت شیفته فرهنگ ایالات متحده شده‌اند.” دولت عربستان سعودی که شدیدا رسانه‌های کشور را کنترل می‌کند، برای مقابله با افراط‌گرایان، اجازه پخش برنامه‌های ماهواره‌ای آمریکایی بدون سانسور و با زیرنویس عربی از شبکه خصوصی ام بی سی را صادر کرده است. جیمز زاگبی، رئیس موسسه عرب آمریکا، در مصاحبه با ای بی سی نیوز گفت: “اگر سعودی‌ها معتقدند که فرهنگ عامه و جوانان طرفدار فرهنگ و زندگی آمریکایی هستند، قطعا این ابزار در دیپلماسی عمومی قوی‌تر از هر برنامه دولتی برای تامین این هدف خواهد بود.” او گفت: “آیا می‌توانیم بین این واقعیت و دور کردن آنها از افراطی‌گرایی(!) رابطه‌ای برقرار کنیم؟ مطمئن نیستم اما اگر این کار را بتوانیم انجام دهیم آنها به ما به چشم رابط بین فرهنگی که خواستار ارتباط با آن هستند نگاه خواهند کرد.”

مقامات ایالات متحده در ارتباط با واشنگتن اظهار داشته‌اند که برخی از فیلم‌های آمریکایی شبکه “روتانا” از کانال “فاکس موویز″ عملا بر مخاطبان سعودی تاثیرگذارتر بوده‌اند. آنها دو برنامه کسالت‌آور در مورد “شوهران فداکاری که همسرانشان اعتیاد دارند” با نمایش “الکوهای رفتارهای حمایتی” تهیه کرده‌اند. فیلم “مایکل کلیتون” با بازی جرج کلونی، به عنوان “یک تصویر نمونه از صداقت قهرمانانه در برابر فساد” سعودی‌ها را مجذوب خود کرده است. و رابین ویلیامز و آل پاچینو در فیلم “بی خوابی” نمونه بارز “احترام به قانون در برابر منافع شخصی” ذکر شده‌اند.




قالب وبلاگ