سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90 شهریور 10 توسط


آنچه این روزها در انگلیس و در ارتباط با فضای مجازی رخ می دهد بازتاب این حقیقت است که “آزادی در اینترنت” و “جریان آزاد اطلاعات” تنها در راستای منافع سیاستمداران غربی تعریف شده است.

به گزارش گرداب– امروز دنیا شاهد اعتراضات گسترده مردم در انگلیس است؛ واقعیت همان فتنه‌ای که غرب به منظور براندازی حکومت اسلامی در ایران به هزار نیرنگ و با همراهی بازیگرانش طرح ریزی کرده بود.

هدف آزادی اینترنت در ایران

دو سال پیش بود که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران پروژه براندازی با همکاری کشورهای غربی و عوامل داخلی و خارجی آنها کلید خورد. زمانی که دیپلماسی دیجیتال امریکا به دنبال انقلاب توییتری در ایران بود و ایجاب می‌کرد، اقدامات براندازانه و آموزش های در راستای آن از طریق اینترنت هدایت و مدیریت شود. ارتباط با عموم مردم از طریق اینترنت، هماهنگی آشوب‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، انتشار اخبار کذب، شایعه پراکنی و تهیج مردم و موج سواری رسانه ای بر آنها بخشی از این برنامه ها بود. در همان دوران و به بهانه کمک کردن به حامیان جنبش سبز که غرب آنها را آزادی خواه می نامید، “جرد کوهن” یکی از مسئولان جوان وزارت امورخارجه با مدیران توییتر تماس گرفت و از آنها خواست به روز رسانی و تعمیرات در نظر گرفته شده این سایت را به تعویق بیاندازند. همان زمان بود که شبکه های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر به دلیل فتنه انگیزی در ایران فیلتر شدند و شاید به همین دلیل بود که ایده هر ایرانی یک فیلتر شکن مطرح شد. از آن زمان تاکنون نیز بودجه های چند میلیون دلاری به منظور آزادی اینترنت در ایران به تصویب کنگره آمریکا رسیده است. به اعتراف “مایکل میهن”، یکی از اعضای هیئت مدیره “بی‌بی‌جی” تنها این بنگاه به منظور دور زدن سانسور، میلیون‌ها دلار برای خرید سرورهای پراکسی هزینه کرده است.

حقیقت آزادی در اینترنت

آزادی در اینترنت آن‌طور که “الک راس″ در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد )رادیو آزادی) ادعا کرده است، تنها در پی یاری رساندن به مردم برای نیل به حقوق جهانی آنها و آزادی بیان، آزادی تجمعات و آزادی مطبوعات نیست و یک سیاست برای “تمام” کشورهای جهان محسوب نمی شود. سخنان هیلاری کلینتون که پیرامون آزادی در اینترنت ایراد کرده است نیز موید این مدعاست: «طرح کشور داری قرن 21 به منظور تکمیل اقدامات وزارت خارجه برای پیش‌برد آزادی اینترنت ابداع شد. این طرح با بخش‌های خصوصی و دولتی سیاست خارجی، با ارائه منابع جدید و همکاری با یکدیگر و استفاده از تکنولوژی ارتباطات برای خلق دیپلماسی نوآورانه و خلاقانه‌تر در ارتباط است. آزادی اینترنت برای کاربرد تکنولوژی در این روش‌ها یک پیش‌نیاز است و در یک خط مشی آزاد، فضایی برای نوآوری در دیپلماسی، توسعه و فرا‌تر از آن فراهم می‌کند.« و یا همانطور که تحلیلگر مرکز امنیت امریکای جدید تاکید می کند: آزادی اینترنت باید به یک عنوان عنصر لازم و تشکیل دهنده سیاست خارجی آمریکا مورد توجه قرار گیرد.

آزادی اینترنت در خدمت غرب

البته برای این تناقض شعار تا عمل غرب مثال های فراوان دیگری نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن اینکه آنچه در ایران رخ داد فتنه انگیزی بود و آنچه در انگلیس رخ می دهد صبر لبریز شده مردم محروم است، رویدادی مشابه را به عنوان شاهدی بر ادعای دروغ آزادی اینترنت می توان بررسی کرد. در زمان انتخابات ایران به منظور شناسایی آشوبگران، تصویر تعدادی از آنها روی پایگاه اطلاع رسانی گرداب قرار گرفت و به همین دلیل بود که این پایگاه مورد حملات هکری از امریکا و کانادا واقع شد. همچنین از سوی امریکا سرور 80 سایت اطلاع رسانی که این خبر را پوشش داده بودند مسدود شد. در حالی که طی هفته گذشته تصاویر مردم شرکت کننده در اعتراضات در رسانه ها و حتی در تلویزیون های شهری انگلیس پخش شد و هیچ کس معترض آنها نشد. حتی وزیر امور خارجه امریکا که ادعا کرده بود “طرفدار آزادی در اینترنت است!”

آزادی در شبکه‌های اجتماعی!

نمونه دیگر برخورد دوگانه غرب با آزادی اینترنت در حوادث اخیر کشورهای عربی بود. در این قیام ها مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز علیه دیکتاتورها استفاده کردند اما از آنجا که این دیکتاتورها دست نشانده های غرب بودند، این راه نیز برای رساندن صدای قیام مردم به جهان بسته شد. در مصر در اقدامی بی سابقه اینترنت به طور کامل به مدت 6 روز قطع شد. این اتفاق در رابطه با لیبی نیز رخ داد. در این برهه کلینتون همچنان سعی داشت وانمود کند که هنوز برای آزادی اینترنت احترام قائل است اما با وجود ادعای آمریکا مبنی بر حمایت از دموکراسی و حقوق بشر، این کشور برای ناکامی انقلابیون بحرین به دیکتاتور این کشور نرم افزار فیلترینگ هدیه داد.

در راستای همین سیاست بزرگترین صفحه شیعیان در فیس بوک با حدود 100 هزار عضو به دلیل انتشار چند خبر درباره بحرین حذف شد. اقدامی که پیش از آن با نامه نگاری وزیر اطلاع رسانی اسرائیل به “زوکربرگ” با حذف صفحه انتفاضه سوم صورت گرفته بود و امروز با حذف صفحه اعتراضات مردم انگلیس تکرار شد.

همان ایام بود که نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی در کویت اعلام کرده بود: “آزادی بیان” باید به همان میزان که در میدان “ترافلگار” مورد احترام است در میدان “التحریر” نیز مورد احترام باشد. این ادعا در حالی مطرح شده بود که دولت وی امروز به شدیدترین شکل ممکن در حال سرکوب مردم و سانسور در اینترنت است. آن طور که شبکه دولتی انگلیس اعلام کرده است به زودی جلسه‌ای با حضور وزیر کشور دولت انگلیس و مدیران شبکه‌های اجتماعی مشهور به منظور همکاری برای برخورد با اعتراض‌های احتمالی برگزار خواهد شد. نکته جالب اینجاست که مدیران این شبکه ها به طور کامل با سیاست های غرب هماهنگ هستند.

آنچه امروز امریکا را به عنوان داعیه‌دار آزدی اینترنت در این حوادث به سکوت وا داشته است دروغی به نام آزادی اینترنت و وضعیت نابسامان و نارضایتی مردم این کشور از سیاست های دولتمردانشان است. موضوعی که نوید دهنده وضعیتی مشابه انگلیس برای آنهاست.

سخن آخر اینکه اگرچه اینترنت در قیام مردم کشورهای عربی و اعتراضات مردم محروم انگلیس نقش داشت اما آنچه در حال رخ دادن است حاصل استفاده از اینترنت و فیس بوک و توییتر نیست بلکه ناشی از سیاست‌های غلطی است که امروز سرباز کرده و اینگونه بروز کرده است. اعتراضاتی که با مسدود شدن حساب کاربری مردم در فیس بوک و حتی قطع دسترسی آنها به اینترنت نیز فروکش نخواهد کرد. گرداب




قالب وبلاگ