سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 90 شهریور 16 توسط


رئیس سابق MI5:

حالا که جنگ جواب نداد، با القاعده مصالحه کنیم

گروه بین‌الملل- 10 سال پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 و تدارک حمله بزرگ غرب به خاورمیانه برای مبارزه با آنچه که "تروریسم" می‌خواند، "الیزا مانینگهام بولر" که رهبری سرویس MI5 (سرویس امنیت داخلی انگلیس) را تا سال 2007 بر عهده داشت، تلویحاً از شکست لشکرکشی به افغانستان خبر داد و تنها راه حل مشکل تروریسم را یافتن راهی برای مذاکره با القاعده عنوان کرد.

به گزارش رجانیوز، شبکه خبری بی‌بی‌سی با پخش اظهارات رئیس سابق سازمان اطلاعات ملی انگلیس از سیاست جدید غرب در قبال مساله افغانستان پرده برداشت و گزینه مذاکره با القاعده را پس از 10 سال اشغال نظامی و اقدامات امنیتی نیروهای ناتو و امریکا تنها گزینه حل مسئله تروریسم خواند.

مانینگهام بولر با تأکید بر اینکه اقدامات نظامی و امنیتی مشکل تروریسم را حل نمی‌کنند، گفت که مذاکره تنها راه برای پایان مبارزه با تروریسم بوده و لندن و واشنگتن باید به‌دنبال راهی برای مذاکره و مصالحه با القاعده باشند.

وی در بخش اول گفت‌وگو با بی‌بی‌سی که در قالب مجموعه سخنرانی های "ریث" و تحت عنوان "تأمین آزادی" پخش می‌شود، در اظهار نظر دیر هنگام، حملات 11 سپتامبر سال 2001 را یک "جرم امنیتی" و نه "اقدام جنگی" دانست.

مانینگهام بولر افزود: دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در حال بررسی این باشند که "با چه کسانی صحبت کنند، چگونه با آنها صحبت کنند و درباره چه چیزهای بحث کنند."

وی افزود: نهایتا باید با گروه های تروریستی به "مصالحه ای سیاسی" رسید.

مانینگهام بولر که در دوره ریاست او بر MI5 این سازمان گسترش زیادی یافت، با انتقاد از جرج بوش گفت: اصطلاح "جنگ با تروریسم" که در دولت جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا ابداع شد، کمکی به مبارزه با تروریسم نکرد و حمله به عراق نیز توجه را از نبرد با القاعده منحرف کرد.

این اظهارات در آستانه دهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبر در حالی بیان می‌شود که غرب به بهانه این حملات، لشکرکشی گسترده‌ای را به منطقه خاورمیانه تدارک دید و خسارات جبران ناپذیری را به ارمغان آورد. اگرچه، در عین هزینه‌هایی بسیار سنگینی که برای دولت‌های غربی از جمله انگلیس و امریکا داشت، سودهای هنگفتی را به جیب کارتل‌های اسلحه‌سازی غربی سرازیر کرد.

اما با وجود 10 سال حضور نظامی امریکا و ناتو در عراق و به صورت مشخص تمرکز جدی دولت اوباما برای حل موضوع تروریسم در افغانستان، نه تنها این مسأله از طریق گزینه نظامی حل نشده است بلکه شکست در جنگ با تروریسم در افغانستان، دولت اوباما را با بحران جدی مواجه کرده است، به نحوی که غرب اکنون به دنبال مصالحه با القاعده برای خاتمه دادن آبرومندانه این لشکرکشی ده ساله و ارائه دست آوردی ملموس در انتخابات 2012 امریکا است.




قالب وبلاگ