سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 90 شهریور 16 توسط


روزنامه ایندیپندنت اسناد محرمانه ای در خصوص روابط نزدیک آمریکا و انگلیس و سرویس های جاسوسی این دو کشور(MI6 و CIA) با معمر قذافی رهبر لیبی، منتشر کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، اسناد و پیغام های کشف شده در دفتر کار "موسی کوسا" دست راست معمر قذافی و رئیس تشکیلات امنیتی رژیم قذافی، حاکی از ارتباط نزدیک MI6(سرویس جاسوسی انگلیس) و سیا(سرویس جاسوسی آمریکا) با دولت لیبی است.

این اسناد نشان می دهد که چگونه زندانیان و مظنونان ترور لیبیایی در پوشش برنامه ای موسوم به "رندیشن" به دولت قذافی تحویل داده می شدند تا تحت بازجویی های خشن قرار گیرند و اینکه چگونه MI6 سرویس اطلاعاتی انگلیس اطلاعات مربوط به مخالفان تبعیدی لیبی را به دیکتاتور تحویل می داده است.

علاوه براین، اسناد منتشر شده حاکی از آن است که زمانی که معمر قذافی در تلاش بود چهره منفور رژیم خود را ترمیم کند، مقامات انگلسی در تهیه پیش نویس سخنرانی به او کمک کرده بودند.

بنابراین گزارش، اسناد دیگری نشان می دهد که انگلیس و آمریکا به نیابت از لیبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد مذاکره شده بودند.

رقابت آمریکا و انگلیس برای نزدیکی به رژیم قذافی تا جایی بود که انگلیس مایل نبود در ارتباط خود با لیبی نزدیکترین هم پیمان خود یعنی آمریکا را شریک کند. یک افسر MI6 در نامه ای به سرویس اطلاعات لیبی تشریح کرده است که او از ارائه هویت یک عامل این سرویس به واشنگتن خودداری کرده است. همچنین این اسناد جزئیاتی را در مورد دیدار تونی بلر با قذافی در طرابلس و اینکه دفتر نخست وزیر انگلیس درخواست کرده این دیدار در یک خیمه انجام شود، فاش کرده است.

در این ماجرا نیز MI6 نامه ای به "موسی کوسا" ارسال کرده و از علاقمندی نخست وزیر انگلیس برای انجام دیدار در خیمه خبر داده است.

این اسناد در دفاتر خصوصی "موسی کوسا" که چند روز پس از آغاز انقلاب لیبی در ماه فوریه به انگلیس فرار کرد، یافت شد.

ورود سرزده "کوسا" به انگلیس، باعث شد پلیس او را به اتهام دخالت در قتل های صورت گرفته توسط دولت لیبی در خارج از کشور، تحت بازجویی قرار داد. کوسا همچنین متهم است که به ایرلند تسلیحات ارسال می کرده است. افشای این اسناد، این سئوال را ایجاد کرده که آیا به "موسی کوسا" که مدتها است متهم به نقض حقوق بشر است امکان فرار از لیبی داده شده یا به عبارت دیگر آیا رژیم قذافی او را فراری داده یا خیر. او به هنگام ترک لیبی از ده ها مدرک و سند محرمانه کپی تهیه کرده و با خود به همراه داشته است.

اسناد منتشر شده در ایندیپندنت نشان دهنده روابط صمیمانه کوسا و همکارانش با سرویس جاسوسی انگلیس است. به طوری که نامه ها و فکس های ارسالی از سوی MI6 به او، حاوی کلمات و عبارات صمیمانه درج شده است ضمن آن که هدایایی بین آنها رد و بدل شده است.

ازسوی دیگر، رژیم طرابلس برای سرویس های جاسوسی غرب شریک مفیدی بوده است؛ زیرا آنها به خصوص سیا و MI6 زندانیان خود را برای بازجویی های بیشتر و بنا به گفته فعالان حقوق بشر برای شکنجه به لیبی می فرستادند.

در یکی از این اسناد آمده آمریکایی ها یک زندانی به نام "شیخ موسی" را به لیبی منتقل کرده و خواستار بازداشت او در زندان های لیبی شده اند. در این سند به این نکته اشاره شده که آمریکا پیش از انتقال "شیخ موسی" زندانیان دیگری را نیز به لیبی منتقل کرده بود که عضو گروه مبارزان اسلامی لیبی بوده اند.

سرویس جاسوسی انگلیس نیز اقدام مشابهی را انجام می داده است و انگلیسی ها اطلاعات مربوط به فعالان اپوزیسیون لیبی را در اختیار رژیم قذافی قرار می داده اند.




قالب وبلاگ