سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 90 شهریور 30 توسط


دیک چنی شاخص ترین چهره نومحافظه کاران آمریکایی که پیوند دیرینه ای با لابی های صهیونیستی دارد،‌ در گفتگویی که روزنامه اسرائیلی هاآرتص آن را منتشر کرد، اظهار داشت: اسرائیل برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران به آن حمله خواهد کرد.

به گزارش رجانیوز،‌ چنی که در دوران ریاست جمهوری بوش،‌ معاون اول او بود،‌ در این مصاحبه گفت: به گمان او، اسرائیل برای جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، به این کشور حمله خواهد کرد. او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال یک حمله بازدارنده اسرائیل علیه ایران به تلویزیون نیوزمکس خاطر نشان کرد ایران یک تهدید است و اسرائیلی‌ها برای تضمین حمایت و امنیت خود هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهند.

دیک چنی که این اظهارات را برای تقویت موضع اسرائیل در خاورمیانه بیان می کرد، بدون یادآوری ناکامی بوش در آسیب زدن به ایران، ادامه داد که ارزیابی‌های او از گفت‌وگو با یک رهبر خاص اسرائیلی نشات نگرفته بلکه بازتاب بحث و تبادل تعدادی از مقامات اسرائیلی است. وی گفت: من نمی‌توانم گفته‌هایم را به یک مقام خاص اسرائیلی نسبت دهم. اما من با مقامات مختلف اسرائیل در این‌باره گفت‌وگو داشته‌ام و می‌دانم که از نظر آنها ایران یک تهدید جدی برای اسرائیل محسوب می‌شود.

دیک چنی در کتاب خاطراتش به توضیح حمله رژیم صهیونیستی به سوریه پرداخته و ادعا کرده بود که این حمله بدون هماهنگی و اجازه آمریکا بوده است. به گزارش نیویورک تایمز در بخش‌هایی از این کتاب آمده است که چنی در ژوئن 2007 از آمریکا خواسته بود یک راکتور هسته‌ای مظنون سوریه را بمباران کند.

به گفته چنی، جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور سابق خواسته او را رد کرده و پس از اظهار نگرانی دیگر مشاوران، یک رویکرد دیپلماتیک انتخاب کرده بود. گزارش‌های خارجی حاکی از این است که آن راکتور سوریه بعداً در سپتامبر 2007 توسط اسرائیل بمباران شد.

دیک چنی ادامه داده است: من مجدداً موضوع حمله نظامی آمریکا به این راکتور را تشریح کردم، اما من تنها بودم و وقتی حرف‌هایم تمام شد، رئیس‌جمهور پرسید آیا کسی در اینجا با سخنان او موافق است؟ حتی یک دست هم در آن اتاق بالا نرفت.

چنی در کتاب خاطرات خود که قرار است توسط simon & Schuster منتشر شود، به شرح تجارب خود به عنوان معاون رئیس‌جمهور بوش، مطرح کردن عقاید خود در خصوص توافق تسلیحات هسته‌ای ایالات‌متحده با کره شمالی، کنترل و اداره حملات 11 سپتامبر که در آن موقع بوش در واشنگتن نبوده و موضع او در مورد رویکرد بوش در جنگ عراق پرداخته است.




قالب وبلاگ