سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا


خبرگزاری فارس: هواپیمای "پهباد جاسوسی آمریکا" در شرایطی در کمین پدافند هوایی ایران گیرافتاد که غرب به رهبری آمریکا و اسرائیل جنگ روانی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را به اوج رسانده و از حمله به این کشور طی دو هفته آینده سخن می‌گفتند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری الانتقاد در تحلیلی با اشاره به موفقیت اخیر جمهوری اسلامی ایران که در جریان آن یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا در کمین گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد، می‌نویسد:

در شرایطی که فشارهای روانی علیه ایران جهت حمله به تاسیسات هسته‌ای این کشور به شدت افزایش یافته بود،"گنجی از آسمان"سقوط کرد تا در قبضه نیروهای مسلح ایران قرار گیرد.

این هواپیما به محض سقوط راهی مراکز تحلیل و ارزیابی ایران شد تا کار بر روی گشودن کدها و رمزها و اسرار آن آغاز شود و اطلاعات حساس و مهم موجود درباره نحوه فعالیت و عملکرد نیروی هوایی آمریکا را برملا سازد.

* نگرانی‌های آمریکا از سقوط هواپیما

پس از سقوط هواپیما، واشنگتن تلاش بسیار کرد که از اهمیت این اقدام پدافند هوایی جمهوری اسلامی بکاهد، در حالی‌که بنا به دلایلی داخل کاخ سفید غوغایی در پس سقوط این هواپیما برپا شده بود، از جمله این که کاخ سفید اکنون می‌دانست که با فهم نحوه کار این هواپیما دیگر انحصار استفاده از آن توسط آمریکایی‌ها خارج می‌شود. * سناریوی اول

به همین دلیل چندین سناریو برای از بین بردن این هواپیما توسط واشنگتن ارائه می‌شود که روزنامه‌های آمریکایی از آن پرده برداشتند، از جمله این‌که مقرر شد، محل سقوط و نگهداری هواپیما کشف و پس از آن با یک حمله و ضربه هوایی بمباران و به این وسیله از بین برده شود.

اما این سناریو به سرعت رد شد، چون آمریکایی‌ها و ناتو به خوبی می‌دانستتند این درگیری کوچک و محدود چه عواقب بزرگی به دنبال خواهد داشت و چه بسا ممکن است، واکنش پیش‌بینی نشده ایران را به دنبال داشته باشد.

* سناریوی دوم

گزینه دوم، استفاده از مزدوران و جاسوسان ایرانی برای دست یافتن بر هواپیما و از بین بردن آن بود، اما این گزینه هم غیر ممکن می‌نمود، چون این هواپیما به شدت تحت نظر نیروهای نظامی ایران بود، بویژه آن که به سرعت آن را مخفی کرده و تلاش کردند، هیچ اثری از محل نگهداری آن برجای نماند تا امکان دستیابی بر آن و احتمال از بین بردن آن یا از کار انداختن برنامه‌هایش توسط همین جاسوسان و مزدوران از بین برود.

* سناریوی سوم

گزینه سوم، بر توانمندهای موجود در هواپیما و تکنولوژی پیشرفته بکار رفته و سیستم‌های پیشگیری و تجهیزات ایمنی موجود در آن تکیه می‌کرد و آمریکایی‌ها در دانش و توان تکنولوژیکی و فنی ایرانی‌ها در گشودن کدها و رمزهای هواپیما شک و تردید ابراز داشتند، اما گذر زمان و عدم آگاهی از توانمندی و دانش فنی ایرانی‌ها در این عرصه به زودی آمریکایی‌ها را غافلگیر کرد تا امیدواری دولنمردان آمریکایی را به زودی به ناامیدی تبدیل کند.

* ماموریت واقعی این هواپیما چه بود

اما آنچه بیش از تمام آنچه ذکر آن رفت، مهم می‌نمود،‌ پاسخ به این سوال بود که این هواپیما در آسمان ایران درپی انجام چه ماموریتی بود و برای چه کاری وارد حریم هوایی ایران شده بود، با توجه به این‌که در آن منطقه شبه بیابانی اصلا تاسیسات هسته‌ای یا مهمی وجود نداشت، بنابراین تنها تحلیلی که می‌توان از این اقدام داشت، این است که این هواپیما به دنبال انجام ماموریتی در داخل ایران بود، اما در کمین پدافند هوایی ایران گرفتار آمد. از دو هفته پیش نیروهای مسلح ایران اعلام کرده بودند که برای دفاع از آسمان شرق کشور به مساحت 80 هزار کیلومتر در آن دست به مانور خواهد زد و این مساحتی برابر با حدود نیمی از مساحت ایران است، به عبارت دیگر این مانور ایران را به دو بخش شرق و غرب تقسیم می‌کرد و از نیمه کشور تا مرزهای پاکستان و افغانستان و ترکمنستان ادامه می‌یافت.

* پیام ایران از مانور اخیر خود در شرق کشور

پیام‌های مانور از همان اولین لحظه به کسانی‌که باید می رسید، رسید و مفاد آن این بود که عقب‌‌نشینی نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق کوری و عدم آگاهی اطلاعاتی در سطح عملیات هوایی در جبهه غرب و در نزدیکی مناطق حساس و استراتژیک ایران برای غرب به همراه دارد و ایران به این وسیله می‌خواهد، بگوید حال که امکان حضور آمریکا در جبهه غرب از بین رفته، بی‌شک جبهه شرق را فعال خواهد کرد و ایران آماده مقابله با آمریکا در جبهه شرقی است و چه بسا این موضوع می‌تواند توضیح دهنده تاکید آمریکا بر باقی ماندن در عراق و عدم عقب‌نشینی از این کشور باشد.

مانورها با انواع و اقسام موشک‌ها و با تکیه اساسی بر جنگ الکترونیک برگزار شد و مهم‌تر از همه این‌که در این مانورها ایران بر عامل نیروی انسانی به صورت مستقیم تکیه کرد که احتمال خطا در تعیین اهداف در آن بواسطه مراکز کنترل و نظارت مجهز به تلسکوپ و دوربین‌های مجهز که تعداد آنها به هزاران مرکز می‌رسد و از سیستم چرخش و تناوب بهره می‌برد، به صفر می‌رسد و این بدین معناست که ورود به ایران با استفاده از هواپیماهای خارج از دید رادار عملا امری غیرممکن است. * گرفتاری آمریکا در دام پدافند هوایی ایران

این‌جا بود که هواپیمای آمریکایی به دام افتاد، نیروهای اطلاعاتی و تجسسی آمریکا که علاقه بسیار داشت، جبهه شرقی را در ایران فعال و پراکندگی و استقرار نیروهای نظامی ایران را کشف کند، مدرن‌ترین هواپیمای تجسسی خود را برای کسب اطلاعات مورد نظر راهی ایران نمود تا در دام پدافند هوایی نیروهای مسلح ایران باشد که بی‌صبرانه در انتظار چنین مهمان ناخوانده‌ای بود.

از این‌جا می‌توان نتیجه گرفت که رهبران آمریکایی انتظار کشف این هواپیمای جاسوسی را نداشتند و چه بسا این هواپیما ده‌ها بار پیش از این وارد ایران شده بود، اما این بار پدافند هوایی ایران این هواپیما را که طول بال‌هایش به بیش از 20 متر می‌رسد، بدون کمترین آسیب بر زمین نشاند.

نامه ایران رسید و همه را غافلگیر کرد، چراکه تحلیل‌ها بر این نکته تاکید می‌کنند که برای سرنگونی این هواپیما جنگی میان این هواپیما و پدافند هوایی ایران در جریان بود که نهایتا ایرانی‌ها توانستند آن را سرنگون و سیستم‌های آن و امکان منفجر شدن آن را از بین ببرند.

* نظر کارشناسان و صاحب‌نظران

برخی از کارشناسان و متخصصان الکترونیک می‌گویند، این احتمال وجود دارد که ایرانی‌ها از شیوه‌ای برای سرنگون کردن این هواپیما استفاده کردند که پیام‌های ارسال شده به هواپیما سیستم‌های آن را سردر گم کرد و توان تحلیل این‌که پیام‌ها از سوی دشمن یا دوست ارسال شده را برای آن از بین برد و به این طریق امکان ورود ایرانی‌ها به سیستم‌ها و کنترل آن را فراهم نمود.

اعلام سرنگونی هواپیما با کمترین آسیب‌های وارده به آن حکایت از این دارد که ایرانی‌ها برای اولین بار است که با این نوع از هواپیماها و این نوع از سیستم‌های پیچیده برخورد داشته‌ و تلاش کردند، آن را به سرعت بر زمین بنشانند، چون احتمال می‌دادند، ممکن است، توسط هواپیمایی که در پس آن قرار دارد، منفجر شود. * و باز دل‌نگرانی‌ها آمریکا

نگرانی آمریکا از سقوط این هواپیما به دلیل تجربه تلخ آنها از سقوط دو هواپیمای این کشور در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استفاده از تکنولوژی‌های آن و ساخت نمونه‌های مشابه از آن است، اما این تمام نگرانی آمریکایی‌ها نیست، بیش از آن واشنگتن از این نگران است که ایران تکنولوژی بکار رفته در آن را در اختیار کارشناسان روس قرار دهد و به این ترتیب روس‌ها از آن بر علیه خود امریکایی‌ها استفاده کند.

افزون بر این‌که این احتمال وجود دارد، ایران از هواپیما به عنوان برگ برنده‌ای جهت تحت فشار قرار دادن مسکو از خواسته‌هایی است که به آن عمل نشده و در راس آن بهره‌مندی از سیستم دفاع هوایی پیشرفته "اس 300" است و از این‌جاست که می‌توان گفت، روزهای آینده ارزش واقعی این گنجی که از آسمان سقوط کرد، را آشکار خواهد کرد.




قالب وبلاگ