سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 فروردین 8 توسط


روزنامه الحیات در واکنش به گسترش موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه از افزایش قدرت جریان های اسلامی در این کشورها خبر داد.

روزنامه الحیات چاپ لندن در نسخه اینترنتی مورخه 23 اسفند در مقاله ای به قلم «مصطفی الفقی» نوشت: قدرت جریان های اسلامی در کشورهای عربی رو به افزایش است، به گونه ای که باعث می شود، بگوییم علاوه بر دستاوردهای سیاسی بهارعربی، این مسئله رنگ و بوی دینی نیز داشته است.

این نگارنده در ادامه یادداشت خود آورده است: به همین سبب لفظ «بهار عربی» در بردارنده توصیف دقیقی از رخدادهای منطقه نیست؛ چرا که در برابر نظام های دینی یا شبه دینی قرارگرفته ایم که می گوید در نهایت اسلامخواهان به قدرت رسیدند و نوعی جهش کیفی به وجود آوردند که در قرن اخیر بی نظیر بوده است.

نویسنده الحیات در یادداشت خود می نویسد: شاید اگر بگوییم که این مسئله (بهار اسلامی) غافلگیرکننده نبود، اشتباه نکرده باشیم؛ چرا که حاکمان مستبد، مخالفان ملی را به سمت انقلاب و تغییر فضا در کشورهای بهار عربی سوق دادند. مصطفی الفقی درباره حضور جریان های دینی در آینده سیاسی کشورهای عربی آورده است: بعد از بهار عربی، مردم با حضور در پای صندوق های رای، جریان های دینی را انتخاب کردند؛ چرا که آنها (مردم) نیز از سیطره استبداد و رواج فساد به تنگ آمده و درک کرده بودند که تغییر ضروری است.

این روزنامه نگار عربی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر رویارویی اسلام با غرب شدت گرفته است، افزود: بعد از حوادث یازده سپتامبر شک و تردید در این روابط ریشه دواند به گونه ای که موضوع تروریسم بین المللی و مرتبط کردن بخش عمده آن با اسلام و مسلمانان، مطرح شد، در صورتی که مسلمانان از این اتهام دور هستند.

مصطفی الفقی با تأکید بر این نکته که آنچه در دهه های اخیر در صحنه بین المللی روی داد، به طور غیرمستقیم به تقویت جریان های اسلامی منجر شد، در یادداشت خود آورده است: اجماع روحانیون ادیان ابراهیمی بر این موضوع که شریعت اسلام به عدالت اجتماعی تاکید دارد، حکایت از آن دارد که ملت های عربی درک کرده اند که اسلام توجیه کننده حرکت های آنهاست و پشتوانه ای برای آنها به شمار می رود.

نویسنده در ادامه یادداشت خود پس از بیان مقدمات مورد اشاره معتقد است: با توجه به توضیحات بالا، باید گفت هرچند بهار عربی را ملت های زیر ستم به وجود آورده اند، جریان های اسلامی بیشترین آمادگی را برای در دست گرفتن قدرت داشتند، به همین سبب عجیب نیست که بگوییم بهار عربی، بهار اسلامی است؛ چرا که جریان های اسلامی، از اخوان المسلمین مصر گرفته تا حزب النهضه تونس و سایر جریان های اسلامی که در انقلاب های عربی شرکت کردند، به دستاوردهای مثبت و بی سابقه ای در تاریخ معاصر دست یافتند.




قالب وبلاگ