سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91 فروردین 20 توسط

 یک تحلیلگر مسایل منطقه‌ای با تاکید بر اینکه ثبات در سوریه تسریع انقلاب مردمی مستقل در عربستان، یمن و بحرین را به دنبال خواهد داشت، نوشت که نگرانی های غرب در مورد سوریه به همین علت

خبرگزاری فارس: طرح عنان درباره سوریه و عدم جدیت غرب در اجرای آن

به نقل از خبرگزاری الشرق الجدید، دولت ملی سوریه اقدامات عملی را در راستای همکاری با کوفی عنان فرستاده سازمان ملل متحد و تیمش در پیش گرفته است تا به درگیریها در خاک این کشور پایان دهد و شورش و تروریست را در استان های کشور که ناشی از اقدامات و دخالت های ائتلاف استعماری غرب و ترکیه و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با هدف تخریب و تجزیه سوریه است را متوقف کند.

غرب اراده جدی برای موفقیت طرح عنان در سوریه ندارد


غالب قندیل در مقاله تحلیلی خود به چند نکته در این ارتباط اشاره و تاکید می کند که توقف درگیری ها در سوریه در اولین مرحله به تعهد کشورهای دخالت کننده در این کشور به توقف قاچاق سلاح و اموال برای گروه های ترورریستی در سوریه و توقف اقدامات و هجمه تبلیغاتی و تحریک آمیز علیه سوریه که از بیروت و دوحه و ریاض و استانبول سرچشمه می گیرد، بستگی دارد.


وی تاکید کرد که این در حالی است که سازمان ملل و کشورهای غربی هیچ تعهد جدی در این زمینه ارائه نداده اند، بلکه بر عکس بر اقدامات همپیمانان مداخله جوی خود در سوریه نیز سرپوش می گذارند و با آنها در نشست "شکست خورده ها" که در استانبول برگزار شد، شرکت می کنند.


مشخص است که وجود اراده جدی و مشخص در دولت سوریه برای همکاری با مأموریت عنان و رسیدن به توافق با وی در زمینه راهکارهای اجرای این طرح بین مقامات سوری و تیم همراه فرستاده سازمان ملل برای رسیدن به هدف مورد نظر از اعزام عنان به سوریه کافی نیست.


اقدامات غرب علیه طرح عنان در سوریه


این مقاله تاکید می کند که آمریکا سردمدار اردوگاه تخریب این طرح از طریق افزایش کمک های مالی خود به مخالفان مسلح سوری است و به صورت آشکار اعلام کرده که گروهک های تروریستی و شورشیان سوریه را به دستگاه های پیشرفته ارتباطاتی مجهز کرده است. این در حالی است که مزدوران آمریکا در منطقه نیز شامل ترکیه و عربستان سعودی و قطر این گروهک ها را به صورت آشکار با سلاح و پول تقویت و مجهز می کنند و حقوق های مشخصی را برای مزدورانی که برای عملیات تخریب سوریه جذب این گروه ها می شوند، در نظر می گیرند.


غرب چاره ای جز اعزام عنان به سوریه نداشت


حوادثی که در روزهای کوتاه گذشته روی داد، نشان می دهد که ائتلاف تجاوز به سوریه ناچار به پذیرش بیانیه شورای امنیت و تحرک دادن عنان در این راستا شده است، چرا که از دخالت های خارجی در سوریه ناتوان است و به همین علت سعی می کند تا مانع از ایجاد ثبات و امنیت در کشور شود و بقایا و نمادهای گروهک های تروریستی را نیز که در برابر دولت سوریه به سختی شکست خورده اند، در همین راستا تقویت می کند. به این ترتیب محور غرب می خواهد بار دیگر هرج و مرج و ناامنی را در سوریه ایجاد کند و کشور را در تخریب و کشتار بیشتری گرفتار کند.


چیز دیگری که می توان به آن اشاره کرد، این است که اموال و سلاح هایی که کشورهای آمریکا، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به گروه های تروریستی می دهند، مسئولیت آنها در قبال هر قطره خون ریخته شده در سوریه از زمان صدور بیانیه شورای امنیت را افزایش می دهد.


غرب نمی خواهد امنیت در سوریه ایجاد شود


نکته بعدی که غالب قندیل در مقاله خود به آن اشاره کرده، این است که ملت و دولت و ارتش سوریه پیشرفت های محکم و قطعی را در از بین بردن مراکز تروریست و شورش در این کشور داشته اند و به پاکسازی بخش های دیگر نیز مشغول هستند، این باعث شده است تا گروهک تروریستی ارتش آزاد و سایر گروهک های دیگر اعلام کنند که بخش هایی از مناطق سوریه را رها کرده اند، این نشان از شکست آنها در برابر ملت و دولت و ارتش سوریه دارد و می طلبد که آنها طرح های تخریبی خود را به مرحله ای دیگر بکشند که با از بین رفتن گروهک ها و سرکردگان آنها تناسب داشته باشد، این مرحله همان پناه بردن به عملیات‌های انفجاری و ترورها است که گروه های تکفیری که فعال ترین و خطرناک ترین اعضا در میان مخالفان هستند، انجام آن را بر عهده دارند.


این مقاله تاکید می کند که آمریکا و مزدوران منطقه ای آن سوریه را از طریق تروریسم تکفیری و گروه های مزدور تهدید می کنند و بر خلاف ادعاهای خود که در طول سال گذشته مطرح کرده اند، می خواهند مانع از توقف درگیری ها در این کشور شوند.


در این راستا اسرائیل از تغییر موازنه ها به نفع سوریه و از دست دادن فرصت گرانبهایی که برای از بین بردن سوریه و بشار اسد به عنوان یکی از خاستگاه های مقاومت در منطقه شوکه شده است و این موضوع ناراحتی آمریکا، ترکیه و کشورهای خلیج را نیز تفسیر می کند، ناراحتی که از طریق هجمه های تبلیغاتی تحریک آمیز و تردید در مواضع سوری ها در حمایت از مأوریت کوفی عنان خود را نشان می دهد.


موفقیت طرح عنان ضربه دیگری به غرب خواهد بود


قندیل در ادامه تاکید می کند که دولت سوریه عنان و تیمش را در مقابل امتحان جدیدی قرار داد که ناظران عرب از آن موفق خارج شدند، موفقیت عنان و تیمش در این امتحان ضربه جدیدی به آمریکا و مزدوران منطقه ای آن وارد خواهد کرد و این چیزی است که دولت مردمی و ملی سوریه به دنبال آن است.


قندیل در بیان سومین نکته در مقاله خود می نویسد که دولت سوریه به زودی سایر مراکز استقرار تروریست ها در سوریه را نیز پاکسازی می کند، این در حالی است که وقایع روی داده عمق بیشتری از جنایت ها و کشتارهای صورت گرفته از سوی این گروه ها را نشان می دهد و ثابت می کند که عربستان سعودی و قطر و ترکیه این قاتلان و تروریست ها را که کشتارهای جمعی علیه مردم سوریه مرتکب شده اند را مورد حمایت خود قرار داده اند.


انتخابات پارلمانی ماهیت قانونی دولت سوریه را ثابت می کند


در این مرحله همچنین مقدمات انجام انتخابات پارلمانی که قرار است یک ماه بعد در این کشور انجام شود، صورت می گیرد، این انتخابات نقطه عطف مهمی در تاریخ کنونی سوریه خواهد بود و ماهیت سیاسی و قانونی این کشور را از طریق صندوق های رأی بر اساس تعدد حزبی و سیاسی و اطلاع رسانی نشان می دهد، این در حالی است که هدف اصلی سرمایه گذاری های تروریستی و ادامه آن در خاک سوریه در راستای از بین بردن تحول دموکراتیک در این کشور است که بشار اسد آن را کلید زده است. این انتخابات همچنین میزان شکست غربی ها در آزمودن تصمیم مردم سوریه را نیز نشان می دهد و باعث می شود که ثبات و امنیت و جدیت در مبارزه علیه تروریسم ایجاد شود، البته این درگیری ممکن است طول بکشد، چرا که آمریکا که تمام امکانات خود را برای حمایت از اسرائیل قرار داده، می خواهد از تمامی راهکارهای ممکن برای ایجاد نگرانی در سوریه و مانع تراشی در روند خیزش ملی و قومی آن ایجاد کند و بازگشت آن به موضع جدی و استراتژیک در منطقه را به تاخیر بیندازد.


بشار اسد الگوی انقلاب مستقل مردمی در عربستان و بحرین را کلید خواهد زد


این مقاله در پایان تاکید می کند که سوریه در نهایت در این درگیری پیروز می شود و می تواند نمونه جدیدی را در تشکیل دولت ملی برخاسته از اراده مردمی و وفادار به گزینه مقاومت و استقلال ارائه کند و این نمونه تحولات عربی را بویژه در روند خیزش و تمرد در شبه جزیره عربی تسریع می کند و باعث می شود که حجاز و نجد وارد انقلابی شوند که خواب را بر آل سعود که با بحران های داخلی محاصره شده اند، حرام کند و بعد از آن نیز کشورهای پیرامون آن نظیر یمن و بحرین را تحت تاثیر قرار دهد، تمام کاری که آمریکایی ها در این مسیر می توانند انجام دهند، تلاش برای به تاخیر انداختن انتقال موج این تغییرات کامل به رهبری بشار اسد است.


قندیل تاکید می کند که تمامی نگرانی و مواضع تندی که عربستان سعودی ، قطر و ترکیه در این راستا از خود نشان می دهند نیز ترس و نگرانی سران آنها از مرحله بعد از بیداری و خیزش سوریه و باز شدن محاسبات جدید علیه تمام کسانی است که در توطئه‌های تخریب منطقه و از بین بردن امنیت آن دست داشته‌اند.




قالب وبلاگ