سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 90 فروردین 21 توسط
سلطانیه در نشست پرونده هسته‌ای ایران از آغاز تا امروز
نیروگاه بوشهر با فوکوشیما و چرنوبیل تفاوت دارد

خبرگزاری فارس: نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقایسه‌ای، نیروگاه اتمی بوشهر را با نیروگاه‌های چرنوبیل و فوکوشیما متفاوت خواند و گفت که ما پول و وقت بیشتری هزینه کردیم که از ایمنی نیروگاه مطمئن باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس علی اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر امروز یکشنبه در نشستی با عنوان "پرونده هسته‌ای ایران از آغاز تا امروز " که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص پیگیری برنامه هسته‌ای در کشورمان با توجه به وضعیتی که در نیروگاه هیروشیمای ژاپن به وجود آمده، گفت: انرژی هسته‌ای کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آنها تولید برق است و پس از 50 سال امروز 440 نیروگاه در دنیا در حال تولید برق هستند که اگر هم بخواهند این نیروگاه‌ها را جمع کنند 20 سال طول می‌کشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس علی اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر امروز یکشنبه در نشستی با عنوان "پرونده هسته‌ای ایران از آغاز تا امروز " که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص پیگیری برنامه هسته‌ای در کشورمان با توجه به وضعیتی که در نیروگاه هیروشیمای ژاپن به وجود آمده، گفت: انرژی هسته‌ای کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آنها تولید برق است و پس از 50 سال امروز 440 نیروگاه در دنیا در حال تولید برق هستند که اگر هم بخواهند این نیروگاه‌ها را جمع کنند 20 سال طول می‌کشد.

وی افزود: کشورهایی نمی‌خواهند وابسته به نفت باشند و کشورهایی نیز به دلیل مسائل محیط زیستی نمی‌خواهند از ذغال سنگ استفاده شود. انرژی‌های تجدید پذیر هم تا کامل شدن 20 سال وقت لازم دارد، پس انرژی هسته‌ای خواهد بود.
نماینده دائم کشورمان در آژانس با بیان اینکه تمام صنایع درصدی را برای حادثه دارند، یادآور شد: 50 سال است که نیروگاه‌های هسته‌ای فعالند و تنها 3 حادثه اتفاق افتاده یکی در آمریکا یکی در شوروی و دیگری در ژاپن.

سلطانیه مکان فوکوشیما را در بدترین جای زمین از نظر زلزله شناسی خواند و اظهار داشت: جالب این است که این نیروگاه‌ها درست عمل کرده‌ و خاموش شدند، اتفاق افتاده به خاطر سونامی بوده و از بین رفتن ژنراتورهای خنک کننده آن. پس از این حادثه در وین جلساتی تشکیل شد و اعلام کردیم که باید اطلاعات دقیقی به دست مردم برسد تا آنها ابعاد حادثه را درست بدانند.
وی ادامه داد: نیروگاه‌ها خواهند بود و اگر ما نداشته باشیم نیز سایرین نیز استفاده کرد و آلودگی آنها به ما می‌رسد و این طور نیست که به دلیل نداشتن نیروگاه از آلودگی آن مصون باشیم.

نماینده دائم کشورمان در آژانس با ذکر این نکته 30 سال پیش که به وین رفتم نیروگاهی در اتریش در حال افتتاح بود، اما درگیری‌های سیاسی و احزاب باعث شد که افتتاح این نیروگاه به رفراندوم عمومی گذاشته شود، خاطرنشان کرد: به این ترتیب افتتاح رآکتوری که 14 میلیارد دلار خرج برداشته شد با رأی مردم ملغی شد در حالیکه یک پروژه فنی و تخصصی بود. این نیروگاه قربانی دموکراسی غرب شد در حالیکه باید متخصصین در مورد آن تصمیم می‌گرفتند.

سلطانیه با بیان اینکه به عنوان یک متخصص می‌گویم که تکنولوژی هسته‌ای به دلیل حساسیت‌های ایمنی هسته‌ای، باید بالاترین کلاس ایمنی را داشته باشد، اظهار داشت: بنابراین کشوری که وارد ساخت نیروگاه هسته‌ای می‌شود چاره‌ای ندارد جز اینکه در تمام زمینه‌های دیگر توسعه یابد. تعجب نمی‌کنم اگر ماهواره امید را فرستادیم و یا وارد عرصه نانو تکنولوژی شدیم چرا که وارد عرصه فناوری هسته‌ای شدیم.
وی ادامه داد: زمانی که متخصصین و مهندسین وارد عرصه هسته‌ای می‌شوند باید دارای استانداردی بالا شوند که ساخت ماهوار نیز در آن ساتر است.

نماینده دائم کشورمان در آژانس افزود: باید برخورد واقع بینانه داشت چرا که هر تکنولوژی نقاط ضعف و قوتی دارد.
سلطانیه در خصوص مقایسه نیروگاه بوشهر با چرنوبیل از سوی برخی گفت: نیروگاه بوشهر با چرنوبیل و فوکوشیما تفاوت دارد و مانند نیروگاه آمریکا است که در آن حادثه اتفاق افتاد اما مواد را داخل خود نگه داشت. در مورد ایمنی نیروگاه ما پروژه‌ای را با آژانس تعریف کردیم که پروژه ایمنی نام دارد و در آن بازرسان بین‌المللی آژانس با بازرسی از این نیروگاه لحظه به لحظه در جریان کار هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث تعلیق برنامه هسته‌ای ایران با اشاره به تلاش غرب برای تعلیق علیه برنامه‌های کشورمان اظهار داشت: تصمیم برای بازگشت از تعلیق و سرعت بیشتر حرکت، یک تصمیم بسیار عاقلانه و درست بود.
نماینده دائم کشورمان در آژانس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که بر 3 محور، حکمت، مصلحت و سیاست خارجی تاکید دارند، یادآور شد: ما در جنگ تحمیلی دفاع از مرزهای ارزشی هستیم و در این تعامل بین‌المللی تاکتیک‌ها عوض می‌شود و خاکریزهایی را از دست می‌دهیم و خاکریز‌هایی را نیز به دست می‌آوریم، اما در مجموع نظام در تعاملات بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای نمره قبولی گرفت.


سلطانیه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تأثیر ویروس استاکس‌نت در روند فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: ویروس در کامپیوتر‌های مختلف بوده و آنتی ویروس نیز وجود داشته است. جرائم سایبر در جهان جدی شده است. در وین جز سازمان انرژی اتمی دفتر سازمان ملل نیز وجود دارد که دو بال مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته دارد که کمیته‌ای نیز در مورد جرائم سایبری در این بخش وجود دارد.
وی ادامه داد: آژانس در مورد محکوم کردن و اقدامات پیشگیری در زمینه آلودگی نیروگاه‌ها مانند بحث استاکس‌نت فعالیت‌هایی را انجام داده است که این یک فعالیت جهانی است.


نماینده دائم کشورمان در آژانس یادآور شد: گزارش‌های مدیر کل آژانس نشان می‌دهد که ویروس استاکس‌نت هیچ اثری روی مسئله سانتریفیوژ‌ها و غنی سازی نداشته و روی نیروگاه بوشهر نیز هیچ تأثیری نداشته است.
سلطانیه در خصوص زمینه چینی‌های غرب از نظر فرهنگی و رسانه‌ای پیش از هر اقدام عملی و پیش کشیدن تروریسم هسته‌ای گفت: در آژانس ایمنی هسته‌ای، خادمان بازرسی و امنیت هسته‌ای وجود دارد. غربی‌ها تلاش می‌کنند به بهانه تروریسم هسته‌ای یا بمب هسته‌ای یا همان بمب کثیف وارد حوزه‌های امنیتی کشورها شوند و ما در مقابل این حرکت ایستاده‌ایم. خود آنان می‌دانند که گروه‌هایی مانند القاعده نمی‌توانند به سلاح هسته‌ای دست یابند.

وی ادامه داد: آمریکا با وجود اینکه خود سلاح هسته‌ای دارد، برای انحراف افکار عمومی قرار دادهایی را برای کنترل سلاح‌های هسته‌ای با کشورهایی مانند روسیه به امضاء رسانده است و تلاش این کشور برای دخالت در امور داخلی کشورهایی مانند پاکستان به بهانه‌های واهی ربطی به خلع سلاح ندارد بلکه تلاش برای ساقط کردن دولت‌ها است.
نماینده دائم کشورمان در آژانس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اخطار هسته‌ای اوباما نسبت به ایران و اقدام کشورمان در این زمینه گفت: وقتی رویکرد جدید هسته‌ای آمریکا مطرح شد ما به طور رسمی در شورای حکام موضع گرفتیم و کشورهای دیگر را بسیج کردیم تا این موضع آمریکا را محکوم کنند و زمانیکه آمریکا در موضع انفعال قرار گرفت، موضوع را منحرف کرده و اعلام کرده که منظور آنها این نبود.


سلطانیه در خصوص پروژه سزامی و حضور همزمان ایران و رژیم صهیونیستی در این پروژه گفت: سزامی یک پروژه علمی است که همه کشورها با حضور آژانس در آن شرکت دارند و ما نیز حضور داریم چرا که هر جا بحث علمی باشد حضور داریم، همچون مرکز بزرگ شتاب دهنده سرن که یک بحث علمی بزرگ است.
وی درباره پیش بینی آینده فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اظهرا داشت: یک برنامه تدوین شده در حال پیش‌رفتن است و ما در زمینه چرخه سوخت می‌خواهیم مسلط باشیم که یکی پس از دیگری مسلط باشند. بزرگترین بازرسین آژانس نیز استدلال کردند که ما موفق بوده‌ایم.
نماینده دائم کشورمان در آژانس با اشاره به توسعه سانتریفیوژها یادآور شد: قصد داریم سوخت خود را تأمین کنیم چرا که به غرب برای تأمین سوخت بی‌اعتماد هستیم. روسیه الآن با ما قرار داده بسته اما برای احتیاط باید سوخت لازم را خودمان تولید کنیم.


سلطانیه ادامه داد: بر اساس مصوبات مجلس نیز تلاش می‌کنیم نیروگاه خود را توسعه دهیم البته بدون جاه طلبی. رژیم سابق 35 سال پیش قصد داشت 18 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشد و ما امروز برای 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تلاش می‌کنیم.
وی یادآور شد: سهم انرژی هسته‌ای در دنیا امروز آنقدر است که در این زمینه فعالیت داشته و تکنولوژی آن را کسب کنیم.
نماینده دائم کشورمان در آژانس با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی نیز ما تعامل خود را با آژانس ادامه می‌دهیم، گفت: بدون اینکه اجازه دهیم وارد حریم امنیتی ما شوند طوری حرکت می‌کنیم که هیچ بهانه‌ای به دست شورای امنیت ندهیم. البته آنها فضا سازی خود را دارند ولی ما تلاش خود را داریم.
سلطانیه ادامه داد: آنها به این جمع بندی رسیده‌اند که باید خود را با ایران هسته‌ای مسئول همکاری کننده با آژانس تطابق دهند اما می‌خواهند آبرومندانه از این بن‌بست خارج شوند که جمهوری اسلامی برای این کار آماده کمک است.
وی با ذکر این نکته که شورای امنیت برای اولین بار با بحران مشروعیت روبه رو شده چرا که علیه ایران بدون مبانی حقوقی قطعنامه صادر کرده است، اظهار داشت: 5 کشور دارای سلاح هسته‌ای امروز می‌بینند که قطعنامه‌ علیه ایران اجرایی نمی‌شود و آبروی این نهاد در خطر است.


نماینده دائم کشورمان در آژانس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعلیق در دوران اصلاحات گفت:‌ آنچه صورت گرفت نشان داد که نمی‌توان به غرب اعتماد کرد و امروز آن تعلیق 2 ساله اهرمی شده برای اثبات سخنان ما در عدم اعتماد به غرب. جمهوری اسلامی بنا بر تعامل منطقی بدون اغماض از منافع ملی خود دارد.
سلطانیه با بیان اینکه در فرآینده هسته‌ای اقداماتی داشتیم که تعلیق نیز از جمله آنها است، یادآور شد: در بحث هسته‌ای ایران فعالیت خود را در عدم تعهد آغاز کرد و امروز 118 کشور به دلیل اینکه می‌دانند کار ما منطقی است بیانیه‌های زیادی در حمایت از ما صادر کردند که برخی از آنها به نان شب خود نیز محتاج‌اند.
وی با بیان اینکه حتی زمانیکه تعلیق کردیم و پروتکل را امضا می‌کردیم، برای ما قطعنامه تنظیم می‌کردند، یادآور شد: ما اهل منطقیم و علی رغم اینکه بسیار کار سختی است تعامل خود با آژانس را ادامه را می‌دهیم و اقدامات شفاف سازی را داشته‌ایم. وقتی سفرای 130 کشور را آوردیم که از تأسیسات هسته‌ای ما دیدار کنند این یک اعتماد سازی بود که در گزارش‌ آنها به آژانس نیز آماده است.
نماینده دائم کشورمان در آژانس جامعه بین‌المللی را اکثریت جهان خواند و نه آمریکا و چند کشور هم پیمان او.
نماینده دائم کشورمان در آژانس در خصوص تأخیر راه اندازی نیروگاه از سوی روسیه نیز گفت: بخشی از آن به دلایل فنی بوده اما روسیه قصد حفظ آبرو برای جلب اعتماد کشورهای مختلف را دارند ما پول و وقت بیشتری هزینه کردیم که از ایمنی نیروگاه مطمئن باشیم.




قالب وبلاگ