سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 خرداد 30 توسط


سی ان ان گزارش داد رژیم اسرائیل و عربستان از قیام های مردمی در کشورهای عرب به شدت می ترسند.


به نقل از باشگاه خبرنگاران ، فرید زکریا مجری برنامه جی پی اس شبکه تلویزیونی سی ان ان در ارزیابی مخالفان و موافقان جنبش دمکراتیک در دنیای عرب، بخشی از سخنان هفته اخیر جرج بوش را پخش کرد که در آن رئیس جمهور پیشین آمریکا می گوید ما از دمکراسی در هر کجای دنیا از خاورمیانه گرفته تا دیگر نقاط جهان حمایت می کنیم. جرج بوش می گوید آمریکا همواره در کنار کسانی قرار دارد که خواستار آزادی هستند.

فرید زکریا می گوید: جرج بوش سال ها پیش از آغاز بیداری اسلامی همواره از برقراری دمکراسی در آفریقا، خاورمیانه و در سراسر جهان حمایت کرده است. اظهارات بوش درباره دمکراسی در واقع نوعی خوش بینی محافظه کارانه است که با دیدگاه های بسیاری از محافظه کاران دیگر کاملا در تضاد است، برای مثال بنیامین نتانیاهو که نوامبر سال گذشته بیداری اسلامی را جنبشی اسلام گرا ضد غربی، ضد لیبرال، ضد اسرائیلی و غیر دمکراتیک توصیف کرد.

نکته جالب توجه اینکه سوء ظن عمیق و دیدگاه نتانیاهو نسبت به بیداری اسلامی کاملا شبیه موضعی است که ملک عبدالله زمامدار عربستان در قبال بیداری اسلامی دارد. به همین علت است که در بسیاری از مواقع رژیم اسرائیل و عربستان در زمینه های سیاسی با یکدیگر تفاهم دارند و هر دو آنها از قیام های مردمی در جهان عرب به شدت می ترسند. عربستان از بیداری اسلامی چنان وحشت دارد که هفته گذشته با برپائی نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض تلاش کرد تا همسایگان خود را علیه دمکراسی نوین بسیج کند. عربستان تلاش می کند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را که همگی نظامی پادشاهی دارند در قالب یک فدراسیون قرار دهد و تشکیلاتی همانند اتحادیه اروپا به وجود آورد.

سعوی ها معتقدند که با اتحاد کشورهای پادشاهی منطقه آنها بهتر می توانند در برابر ناآرامی هایی که منطقه را در بر گرفته است از خود مقاومت نشان دهند. البته نتیجه این اجلاس نشان می دهد که اعضای شورای همکاری خلیج فارس در نشست ریاض به توافق نرسیده و تنها درباره داشتن اختلاف نظر با یکدیگر به توافق رسیده اند. در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کشورهای کوچکتر از سیطره عربستان نگرانند.

عربستان در بیداری اسلامی نقش پیچیده ای داشته است. از یک سو مخالفان دولت سوریه را مسلح می کند. می توان گفت که علت دخالت عربستان در مسائل سوریه ماهیت فرقه ای دارد. عربستان می خواهد از مخالفان سنی دولت علوی سوریه که به نوعی شیعه به حساب می آید حمایت کند.

عربستان در موارد دیگر از جیب پر پول خود برای مهار کردن بیداری اسلامی استفاده کرده است. در مورد بحرین هزاران نفر از نیروهای خود را برای سرکوب شورش مخالفان به این کشور اعزام کرده است و در اردن و مراکش نیز گفته می شود که عربستان به پادشاه هردو کشور مبالغی رشوه داده است تا از دادن امتیاز های زیاد به هواداران دمکراسی خودداری کنند چون از آن بیم دارد که موقعیت حکومت های پادشاهی در کشور دیگر به خطر افتد. در داخل عربستان نیز دولت سعودی برای جلب حمایت مردم پول های هنگفتی هزینه کرده و دهها میلیون دلار به بیکاران پرداخته و حقوق نظامیان و کارکنان دولتی را افزایش داده است. در این کشور قیمت هر لیتر بنزین حدود دوازده سنت است که یک هشتم قیمت این فرآورده در آمریکاست.

ماجرای دولت سعودی را نمی توان در قالب داستان ساده "هویچ و چماق" بازگو کرد. دولت سعودی در داخل این کشور از محبوبیت برخوردار است و می توان گفت که عربستان تنها کشور در جهان عرب است که در آن مردم عادی کشور از رهبران خود محافظه کارترند و به همین علت وقتی دولت سعودی در جهان غرب به علت ندادن اجازه رانندگی به زنان به سخره گرفته می شود باید توجه داشت که دادن چنین اجازه ای می تواند با واکنش منفی گروه های راست افراطی در این کشور روبرو شود . اما به هر حال در آینده ای نه چندان دور تغییرات اقتصادی در عربستان دولت این کشور را ناگزیر خواهد ساخت تا خود را با تحولات زمان هماهنگ و همراه کند چون حتی ثروت هنگفت نفت نیز نمی تواند برای همیشه از بروز مدرنیته در این کشور پیشگیری کند و بیداری اسلامی از چنان مشروعیتی در جهان امروز برخوردار است که هیچ کشوری نمی تواند خود را از آن دور نگه دارد.




قالب وبلاگ