سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90 تیر 20 توسط


آمریکا درحالی با همکاری انگلیس و کانادا به تحریم 50 نفر از دانشمندان هسته ای ایران روی آورده، که در همین زمان خود به نقض حقوق بشر و تعهدات بین المللی متهم و محکوم شده است.

به گزارش مشرق؛ آمریکا در اقدامی آشکار تلاش دارد تا با گره زدن پرونده هسته ای ایران به موضوع حقوق بشر به اجماع و اعمال فشار علیه ایران بیفزاید. بر این اساس آمریکا به همراه انگلیس و کانادا به لیست تحریم های یکجانبه خود، نام 50 نفر از دانشمندان ایرانی که افتخار هسته ای کردن کشور را برای ایران به ارمغان آوردند را افزودند.
هیلاری کلینتون، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و کانادا برای مقام‌ها و مردم ایرانی که در نقض حقوق بشر مورد ادعای آمریکا در ایران دخیل بوده‌ و یا افرادی که مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای باشند، محدودیت صدور روادید اعمال کرده است.
وی بدون اینکه نامی از این اشخاص ببرد، می‌گوید اقدامات امروز، گوشزد مهمی برای ایران است که اجماعی که آمریکا صورت داده، به تلاش خود ادامه خواهد داد تا مقام‌هایی ایران را پاسخگو کند.
این تحریم های حقوق بشری از سوی آمریکا در شرایطی رخ می دهد که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا امریکا را به نقض حقوق بشرمحکوم کرده و این کشور را به نقض تعهدات بین‌المللی متهم کرد.
در همین روز انگلیس هم اعلام کرد بیش از ?? دانشمند و مهندس ایرانی با محدودیت صدور روادید مواجه خواهند شد.
در بیانیه‌ای که وزارت خارجه انگلیس در همین باره منتشر کرده اشاره شده است که این کشور بنا ندارد نام ?? نفر هدف تحریم‌های تازه را منتشر کند.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در این باره گفت:"این افراد دانشمندان، مهندسان و عناصری را شامل می‌شوند که در تامین مواد و تجهیزات لازم برای برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران مشارکت دارند."
درپایان باید خاطر نشان کرد که، با توجه به هشدارهای فرمانده سپاه در مورد تلاش تیم های دشمنان برای ترورهای بیشتر در ایران، و همچنین تجربیات تلخ شهادت دانشمندان هسته ای و همچنین ربوده شدن شهرام امیری(از دانشمندان برنامه هسته ای)از کشور عربستان؛ نشان می دهد که حتی اگر کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا به تحریم این افراد روی نیاورند، به دلیل فقدان امنیت در این کشورها، این دانشمندان صلاح را بر انجام چنین سفرهایی نمی دانند و این تحریم ها اساسا ضرری برای این افراد محسوب نمی شود.




قالب وبلاگ