سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا

به گزارش خبرگزاری فارس: نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم منطقه و دنیا نشان می‌دهد دولت آمریکا نتوانسته است محبوبیت آمریکا را میان مردم منطقه افزایش دهد بلکه این محبوبیت به پایین‌ترین میزان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس، نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم منطقه و دنیا نشان می دهد دولت آمریکا نتوانسته است محبوبیت آمریکا را میان مردم منطقه افزایش دهد بلکه این محبوبیت به پایین‌ترین میزان کاهش پیدا کرده است.


*عملکرد فضاحت‌بار دولت تغییر در خاورمیانه
"هیلاری لورت " در مقاله‌ای در پایگاه تحلیلی "ریس فور ایران " نوشت: "نگرش اعراب، 2011 " آخرین نظرسنجی عمومی است که توسط "مؤسسه بین المللی زوگبی " و به سفارش "بنیاد مؤسسه عربی آمریکایی " انجام گرفته است. البته بعید است که آمار ناامید کننده این نظرسنجی بتواند دولتمردان کاخ سفید را از خواب غفلت بیدار کند. این نظرسنجی نشان می دهد که دولت اوباما کارکردی واقعاً فضاحت‌بار در عرصه خاورمیانه داشته است. به طور مشخص‌تر، نتایج نظرسنجی در کشورهای مصر، اردن، لبنان، مراکش، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی بیان کننده 3 نقطه تاریک ذیل در سیاست خارجی آمریکا نسبت به اعراب است:

* سه‌گانه نامطلوب برای آمریکا، اول: سقوط محبوبیت

اولین خبر ناگوار، کاهش محبوبیت آمریکا میان اعراب درست پس از نشستن باراک اوباما بر مسند ریاست جمهوری است. میزان محبوبیت آمریکا میان مردم مصر در حال حاضر به 5 درصد رسیده است در حالی که این محبوبیت در سال 2009 به 30 درصد رسیده بود و دولت بوش هرساله آن را ارتقا می داد. در حقیقت در اکثر کشورهای عربی (به‌جز عربستان) میزان محبوبیت آمریکا نسبت به آخرین روزهای تصدی جرج بوش کاهش یافته است. البته این روند نزولی در نتیجه نظرسنجی سال 2010 دانشگاه مریلند نیز مشخص شده بود ولی نظرسنجی اخیر بر ادامه همان روند نزولی صحه گذاشت.

* دوم: ناامید شدن امید طرفداران سابق آمریکا

دوم آنکه هر عربی که فکر می کرد با انتخاب اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، دستگاه سیاست خارجی آمریکا شیوه بهتری را در خاورمیانه پیش می گیرد در حال حاضر دیگر چنین امید و آرزویی ندارد. به‌نظر اعراب، حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه امروز همانند حضور اشغال‌گران اسرائیلی در فلسطین است و این دو بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات خاورمیانه هستند. در اکثر کشورهای عربی، میزان محبوبیت شخص اوباما از محبوبیت بوش در روزهای آخر ریاست جمهوری پایین‌تر است.

* سوم: جدا شدن ملت‌های عرب از روشنفکرنماهای غرب‌پرست

سوم آنکه ملت‌های عرب منطقه (به‌خلاف اعراب روشنفکر) با نظر دولت‌های خود و البته تبلیغات آمریکا مخالف اند و ایران را تهدید برای ثبات منطقه نمی دانند. میان آیتم‌های تهدید کننده امنیت و ثبات منطقه، شرکت کنندگان عرب در نظرسنجی کم‌ترین رأی را به ایران دادند و تنها مردم عربستان بودند که دخالت های ایران را در منطقه، در تضاد با ثبات خاورمیانه می دانستند. تمامی این یافته با نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند همخوانی داشت.

* امت عربی: آمریکا خطرناک‌ترین دولت برای امنیت ما

علاوه بر این در نظرسنجی "نگرش اعراب، 2011 "، افراد شرکت کننده باید از میان 2 عبارت "فعالیت‌های ایران در راستای امنیت و ثبات در جهان عرب است " و عبارت "فعالیت‌های آمریکا در راستای امنیت و ثبات در جهان عرب است " یکی را انتخاب می کردند که به‌غیر از مردم عربستان سعودی، همه ملت‌های عرب گزینه یک یعنی ایران را انتخاب کردند. در اکثر کشورها، تفاوت فاحشی میان محبوبیت ایران و آمریکا نزد ملت آن کشور وجود داشت به‌گونه‌ای که مثلاً در لبنان 57 درصد مردم، ایران را کشوری با کارکرد خارجی مثبت می دانستند در حالی که تنها 16 درصد از شرکت کنندگان لبنانی چنین نظری نسبت به آمریکا داشتند. این نسبت در مصر کفه ترازو با نسبت 32 به 10 به سود ایران سنگین بود. شبکه خبری پرس تی‌وی ایران نیز نتایج نظرسنجی "نگرش اعراب، 2011 " را تحت پوشش خبری قرار داد و به نظرسنجی دیگری اشاره کرد که در ماه ژوئن سال جاری در آلمان انجام گرفته بود و در آن 45 درصد از شرکت کنندگان را مقابل 25 درصد بقیه، آمریکا را در مقایسه با ایران خطر بزرگ‌تری برای صلح جهانی دانسته بودند.
تصور کنید مقامات کاخ سفید در رویارویی با نتایج این نظرسنجی چه جوابی به خبرنگاران می دهند، احتمالاً می گویند: "ولی پرزیدنت اوباما رودررو با جهان اسلام در تماس بوده است. وی در اوایل دوره ریاست جمهوری در قاهره سخنرانی کرد. در کاخ سفید ضیافت افطار برپا کرد. در لیبی به جنگ قذافی رفت تا نشان دهد کاملاً با خواسته‌های انقلابیون عرب موافق است. دیگر باید چه می کردیم که نکردیم؟ ".

* آمریکا برای حضور موفق در خاورمیانه باید از خواب غفلت بیدار شود

نتیجه این نظرسنجی و نظرات مردم خاورمیانه که برای اطلاع از آن کافی است میان این مردم بروید نشان می دهد: "دیپلماسی عمومی " آمریکا - و یا هر عبارت دیگری که به تلاش‌های آمریکا برای جذب حمایت های مردم خاورمیانه از اقدام علیه منافع ملی‌شان و حمله به ارزش‌های‌شان اطلاق می‌شود - موفق نبوده است. لازمه حضور موفق آمریکا و یا هر کشور دیگری در خاورمیانه داشتن سیاستی مناسب و مبتنی بر درک واقعیت‌های جاری در منطقه است.




قالب وبلاگ