سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90 مرداد 20 توسط

خبرگزاری فارس: آتش خشمی که انگلیس را در برگرفته و طی چند دهه از آن خبری نبود ناشی از بی‌توجهی به طبقه محرومین و فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال سیاست‌های اجتماعی دولت ائتلافی این کشور است.

به گزارش فارس به نقل از یورونیوز، آتش، انگلیس را فراگرفته و شعله های خشونتی که طی چند دهه از آن خبری نبود، از برخی محله‌های لندن آغاز شده و حالا در حال پیشروی و سرایت به دیگر محله ها و حتی شهرهای دیگر است.

مقامات انگلیس انتقادهای خود را متوجه گروه‌ها و دسته‌های مجرمین کرده‌اند و آنها را به عنوان سر منشاه و ریشه خشونتهای اخیر می‌شناسند غافل از آنکه ممکن است عده‌ای فرصت طلب در این وقایع حضور داشته باشند اما واقعیت این است که فقر و نابرابرهای گسترده اجتماعی عامل اصلی این اعتراضات گسترده است.

در دهه هشتاد، لندن در همین محله هایی که هم اکنون آغازگر اعتراض هستند، شاهد خون و آتش بود؛ محله‌هایی که به لحاظ تاریخی از محله های محروم و صنعتی پایتخت بشمار می‌ورند.

در بریکستون در سال 1981 همچون سال 2011، کشته شدن بک جوان سیاه‌پوست توسط پلیس موجب برانگیخته شدن خشم مردم شد.

خشمی که دوسال پیش از اعتراضات در ویدئو کلیپ “اسلحه‌های بریکستون ” به خوبی توصیف شده بود، خشمی که ریشه در احساس تبعیض‌نژادی و آزار و اذیت و همینطور مشکلات اقتصادی دارد.

احساسی که با گذشت 30 سال از وقایع آن زمان، در اعتراضات این روزها هم به وضوح دیده می شود و هر دو از یک ریشه تغذیه می‌شوند.

گرچه شاید شیوه برخورد پلیس با جوانان این محله‌ها نسبت به گذشته آرامتر شده، اما این لزوما به آن معنا نیست که شکل برخورد پلیس با جوانانی که نخستین قربانیان شرایط نامساعد اقتصادی هستند بهتر شده است. این موضوع را در گفته های ساکنان این محله ها می توان دریافت.

سخن آنها این است: پلیس آنها را بی دلیل مورد آزار و اذیت قرار می دهد… ما فقط انتظار داریم که صدایمان شنیده شود. ما تنها عدالت می‌خواهیم. ما فقط سهم مان را از زندگی می‌خواهیم. ما در بریکستون زندگی می کنیم و هیچ کسی به ما چیزی نمی دهد. ما خسته و کلافه هستیم. دیگر ذله شدیم. و اگر اعتراضی وجود دارد به خاطر همین است که جوانان بریده اند… آیا از شیوه زندگیتان راضی هستید؟
آیا از آنها که همه درآمدتان را می گیرند و نمی توانید وام های تان را بپردازید، راضی هستید؟


نابرابری، بیکاری و فقر گسترده در انگلیس

نابرابری در انگلیس بسیار شدید است. 10 درصد ثروتمندترین قشر انگلیس ثروتی معادل با صد برابر 10 درصد فقیرترین قشر جامعه را در اختیار دارند.

از سوی دیگر ضریب جینی در این کشور طی این 30 سال از 0.27 به 0.38 رسیده است. و میزان بیکاری را هم نباید فراموش کرد که برابر با 7.9 درصد است و این رقم در بین جوانان 16تا 24 سال به 20.3 درصد هم می رسد.

تردیدی نیست که شرایط اقتصادی تاثیراتش را بر کاهش آموزش و تحصیلات و همینطور کاهش اشتغال و بهره مندی از خدمات به جا می گذارد و این همان چیزی است که ساکنان این محله ها به شدت با آن دست به گریبانند.

به گفته کارشناسان مسایل و اعتراضات موجود بیش از آنچه که تحت تاثیر مسایل احساسی و غیره باشد تحت تاثیر مناسبات اقتصادی و طبقاتی و بازتابی از "تراکم فشار اقتصادی " است.
انتهای پیام/ص

اخبارمرتبط :



قالب وبلاگ