سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90 مرداد 24 توسط


یک مقام ارشد آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته که دولت اوباما مشغول بررسی گزینه های جدید علیه ایران است تا فشارهای تحریمی علیه این کشور را افزایش دهد و تحریم بانک مرکزی ایران می تواند یکی از این گزینه ها باشد.

تحریم اقتصادی ایران

90 سناتور آمریکایی از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در نامه ای به باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده از وی خواسته اند تا برای تشدید فشارهای مالی و بانکی ،بانک مرکزی ایران را در لیست تحریم ها قرار دهد.

به گزارش عصر ایران این نامه که از حمایت دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا برخوردار است با ابتکار سناتور جمهوریخواه “مارک کرک” و سناتور دموکرات “چارلز شامر” تهیه شده و به امضای 90 سناتور از 100 سناتور مجلس سنای آمریکا رسیده است.

در این نامه آمده است :‌” از نظر ما(سناتورها)ایالات متحده باید با تحریم بانک مرکزی ایران فشارهای خود به سیستم مالی ایران را تشدید کند “.

روزنامه وال استریت ژورنال که مدعی است نسخه ای از این نامه را دریافت کرده می نویسد که قرار است این نامه روز سه شنبه با کاخ سفید فرستاده شود.

سناتور های آمریکایی در این نامه خطاب به اوباما می نویسند :‌”‌اگر متحدان ما نیز(در تحریم بانک مرکزی ایران)به ما بپیوندند ، آن وقت این تحریم بسیار موثرتر خواهد شد“.

یک مقام ارشد آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته که دولت اوباما مشغول بررسی گزینه های جدید علیه ایران است تا فشارهای تحریمی علیه این کشور را افزایش دهد و تحریم بانک مرکزی ایران می تواند یکی از این گزینه ها باشد.

گفتنی است در سال گذشته میلادی سنای آمریکا با تصویب قانونی این امکان را به دولت اوباما داد تا بانک های ایران از جمله بانک مرکزی را در لیست تحریم ها قرار دهد اما دولت اوباما تا کنون با وجود اعمال تحریم های مالی و بانکی علیه دیگر بانک ها و موسسات مالی ایران، از تحریم بانک مرکزی ایران اجتناب کرده است.

وال استریت ژورنال می نویسد تحریم بانک مرکزی ایران آخرین حلقه از سیاست تشدید تحریم های مالی و بانکی ایران است و این اقدام به نوعی می تواند یک اعلان جنگ مالی علیه ایران باشد.

مارک کرک سناتور جمهوریخواه سنای آمریکا طی مصاحبه ای اعلام کرده است که اگر دولت اوباما از تحریم بانک مرکزی ایران سرباز بزند وی و دیگر سناتور های آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی با تصویب قانونی رییس جمهوری را ملزم به این کار خواهند کرد.

این سناتور جمهوریخواه افزوده است که بر اساس مذاکرات میان سناتورها و دو وزارت خانه خزانه داری و خارجه آمریکا مسئولان این دو وزارت خانه به سناتورها وعده اعمال تحریم بانک مرکزی ایران در ماه های آگوست یا سپتامبر را داده اند.

گفتنی است که بر اساس عرف بین المللی معمولا بانک های مرکزی کشورها از تحریم ها مستثنی می شوند تا امکان انجام معاملات محدود برای کشورها باقی باشد . هم اکنون بسیاری از مبادلات مالی ایران و دیگر کشورها از طریق حساب های مالی مشترک میان بانک مرکزی ایران و این کشورها صورت می گیرد.

درخواست برای تحریم بانک مرکزی ایران از سوی سناتورهای آمریکایی نشان می دهد که از نظر دولتمردان و قانونگذاران آمریکایی تحریم های پیشین این کشور علیه سیستم مالی و بانکی فاقد کارایی لازم بوده اند.




قالب وبلاگ