سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ جمعه 90 مرداد 28 توسط

حمایت پشت پرده میلیاردر جنجالی آمریکایی از 30 سازمان خبری مهم این کشور


"جورج سوروس " میلیاردر آمریکایی و بنیاد "اوپن سوسایتی " آمریکا که در اصل بنیاد "سوروس " نام دارد، در پشت پرده از بیش از 30 سازمان خبری مهم در آمریکا حمایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه "رایت ساید نیوز " گزارشی را تحت عنوان "بیش از 30 سازمان خبری مهم وابسته به جورج سوروس " به قلم "دن گینور " منتشر کرده است و در آن به بررسی اعضا و عملکرد رسانه‌ها و مطبوعات جریان مسلط در آمریکا پرداخته که تحت حمایت مالی این میلیاردر لیبرال آمریکایی فعالیت می‌کنند. اطلاعات مطرح شده در این مقاله بخشی از گزارشی است که به زودی توسط "موسسه رسانه‌ها و تجارت " مرکز تحقیقات رسانه‌ای آمریکا منتشر می‌شود؛ مؤسسه‌ای که بررسی‌های دقیقی را درباره جورج سوروس و نفوذ وی در رسانه‌ها به انجام رسانده است.

* "جورج سوروس " با بیش از 30 رسانه جریان مسلط در آمریکا ارتباط دارد هنگامی که "جورج سوروس " سرمایه‌گذار لیبرال آمریکایی، مبلغ 1.8 میلیون دلار به رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) داد، این بودجه بخشی از توفان آتشین مباحثاتی شد که بودجه فدرال رادیو ملی آمریکا را به خطر انداخت. اما این هدیه تنها به نفوذ گسترده‌ای که این میلیارد جنجالی آمریکایی بر رسانه‌های جریان مسلط در آمریکا دارد، اشاره می‌کند. سوروس که 27 میلیون دلار در تلاش برای شکست "جورج بوش " رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات سال 2004 هزینه کرد، با بیش از 30 رسانه خبری جریان مسلط در آمریکا ارتباط دارد؛ "نیویورک‌تایمز "، "واشنگتن‌پست "، "آسوشیتدپرس "، "ان‌بی‌سی " و "ای بی سی " تنها چند نمونه از این رسانه‌ها هستند.

* ضوابط اخلاقی جامعه روزنامه‌نگاران حرفه‌ای هرگونه جهت‌گیری را منع کرده است روزنامه‌نگاران برجسته‌ای چون "کریستین امانپور " از شبکه "ای بی سی " و "لن داونی " قائم مقام کنونی و دبیر سابق روزنامه "واشنگتن‌پست " در هیئت‌های اجرایی خدمت می‌کنند که پول‌های سوروس آنها را حمایت می‌کند. این در حالی است که ضوابط اخلاقی "جامعه روزنامه‌نگاران حرفه‌ای " می‌گوید: "از تمام درگیری‌ها ـ چه واقعی و چه شهودی ـ اجتناب کنید ".

* "پروبلیکا "، سازمانی غیرانتفاعی با دیدگاههای لیبرالی افراطی "پروپابلیکا " که یک سازمان غیرانتفاعی خبری در آمریکا است و مدعی است که آغازگر خبرنویسی به صورت گزارش‌های تحقیقی است، یک نمونه عالی در این رابطه است. "پروپابلیکا " که اخیرا برنده دومین جایزه "پولیتزر " شد، در ابتدا میلیون‌ها دلار از بنیاد "سندلر " دریافت کرد تا "زیرساخت ترقی‌خواهانه خود را تقویت کند "؛ "ترقی‌خواهانه " در اینجا رمزی است برای واژه "بسیار آزادی خواه و لیبرال ".

* سوروس پشتیبان مالی اصلی "روزنامه‌نگاری تحقیقی " در آمریکا است "پروپابلیکا "، همچنین در سال 2010 کمک دوسالانه‌ای به ارزش 125 هزار دلار برای هر سال از "بنیاد جامعه آزاد " دریافت کرد. اگر از خودتان می‌پرسید که این پول از کجا آمده است، همین کافی است که بدانید وب‌سایت "بنیاد جامعه آزاد "، www.soros.org است. این بنیاد از بیش از 30 بنیاد بین‌المللی تشکیل شده که بودجه اکثر آنها را نیز سوروس تأمین می‌کند؛ کسی که بیش از 8 میلیارد دلار را به این گونه تلاش‌ها اختصاص داده است.

* تقلای رسانه‌های آمریکایی به بی‌طرف جلوه دادن داستان‌های خبری خود تمام داستان‌های "پروپابلیکا " را تعدادی نیروی درجه یک تهیه می‌کنند که زمانی در برخی از بزرگ‌ترین رسانه‌های خبری آمریکا کار می‌کردند. اما موضوعات آنها به طرز خنده‌داری جهت‌دار و متمایل به دیدگاه‌های چپ‌گرایانه است. فهرستی از اقدامات غرورآفرین این سایت، تحت عنوان "تحقیقات ما " حملات صورت گرفته به شرکت‌های نفت، شرکت‌های گاز، صنعت خدمات بهداشتی، مدارس خصوصی و دیگر موارد را شامل می‌شود. بیش از 100 داستان آن به جریان اخیر مخالفت با حفر چاه‌های گاز طبیعی از طریق شکافت صخره‌ها اختصاص دارد. یک‌صد مورد دیگر نیز درباره آفات صنعت به اجرا گذاشتن وثیقه‌ها نوشته شده است. به همین قیاس، چند مورد از تحقیقات دیگر را نیز به این اختصاص بدهید که وجهه ارتش را خراب کند و یا اینکه مواردی را درباره زندانیان زندان گوانتانامو به انجام برساند، آن وقت دیگر شما تقریبا تمام خیال‌پردازی‌های یک روزنامه‌نگاری تمام عیار را خواهید داشت؛ بودجه‌ای هنگفت، تعداد بسیاری شرکای رسانه‌ای مهم و یک دستور کار آزادی خواه و لیبرال که هیچ محدودیت تبلیغاتی بر آن اعمال نشده است.

* سازمان‌های خبری به اصطلاح بی‌طرف، با خروجی‌های کاملا جهت‌دار یک نکته دیگر درباره یک هیئت مشاوره روزنامه نگاری متشکل از 14 نفر قابل توجه است، هیئتی که با حضور "دیوید جرگن " تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه خبری "سی ان ان " و نمایندگانی از روزنامه‌های برتر آمریکا و یکی از ناشران سابق روزنامه "وال استریت ژورنال " و سردبیر مؤسسه انتشاراتی "سایمون اند شوستر " در آمریکا تشکیل شده است. بسیاری از آنها نیز روزنامه‌نگاران فعالی هستند از جمله:

- "جیل آبرامسون " سردبیر روزنامه "نیویورک‌تایمز ". - "مارتین دی. بارون " دبیر روزنامه "بوستون گلاب ". - "دیوید بوردمن " دبیر اجرایی روزنامه "سیاتل تایمز ". - "کری اسمیت " معاون ارشد سردبیر محتوایی "ای بی سی نیوز ". - "سینتیا ای. تاکر " دبیر صفحه سرمقاله روزنامه "آتلانتا ژورنال-کانستیتوشن ". - "آلبرتو ایبراگوئن " ناشر سابق روزنامه "میامی هرالد "؛ که یکی از اعضای هیئت مدیره است؛ او همچنین رئیس و مدیر اجرایی بنیاد روزنامه‌نگاری "جان اس. اند جیمز ال. نایت " است.

* مرکز "پابلیک اینتگریتی"؛ سازمانی در ظاهر بی‌طرف و در باطن کاملا لیبرال "پروپابلیکا" نهادی نوین و بسیار شاخص است، اما این نهاد با تنها سازمان تحت حمایت سوروس که سرشار از خبرنگاران ظاهرا بی‌طرف است، بسیار فاصله دارد. مرکز "پابلیک اینتگریتی " یکی دیگر از نمونه‌های بزرگ از این دست است. هیئت مدیره این مرکز متشکل از روزنامه‌نگارانی است چون "کریستین امانپور"(از شبکه "ای بی سی")، افرادی از رسانه‌های آزادی خواه که بی‌پرده سخن می‌گویند(نظیر "آریانا هافینگتون پست" از "هافینگتون پست") و اینک شرکت خدمات رایانه‌ای"AOL ". هیئت مدیره مرکز "پابلیک اینتگریتی " نیز همچون "پروپابلیکا " از یک سری افراد سرشناس واقعی از سازمان‌های برتر رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری تشکیل شده است؛ افرادی چون:

- "کریستین امانپور " مجری برنامه "این هفته با کریستین امانپور "؛ که یک برنامه سیاسی است که صبح روزهای یکشنبه از شبکه "ای بی سی " پخش می‌شود؛ وی یک چپ‌گرای واقعی است که کاهش‌های مالیاتی را "چیزهای مفت " و بی ارزش نامیده، از "تی پارتی " با عنوان افراط گرا نام برده و "باراک اوباما " را نیز "بسیار شبیه به ریگان " توصیف کرده است. - "آریانا هافینگتون " از مؤسسین وب‌سایت چپ‌گرای معروف "هافینگتون پست "؛ که نام این موسسه از خود او گرفته است؛ وی به طور همزمان یکی از ستون‌نویسان در سطح ملی آمریکا است و به دلیل فروش اخیر 315 میلیون دلاری، مسئول بخش‌های خبری "AOL " شده است. - "پاولا مدیسون"، معاون اجرایی شرکت"ان بی سی یونیورسال"؛ که هدایت اقدامات ابتکاری گروهی در زمینه تنوع برنامه‌های "ان بی سی یونیورسال" را به عهده دارد. - "مت تامپسون " مدیر تولید ویراستاری رادیو ملی آمریکا(ان پی آر)و از اعضای مؤسسه برجسته"پوینتر "

* بنیاد سوروس از سازمان‌های خبری به اصطلاح بی‌طرف در آمریکا حمایت می‌کند تحقیقات مرکز پابلیک اینتگریتی نیز همچون تحقیقات"پروپابلیکا"اغلب جهت‌گیری‌های لیبرال دارد؛ از جمله این تحقیقات می‌توان به موضوعاتی چون حملات صورت گرفته علیه صنعت ذغال‌سنگ، وام‌های روز پرداخت حقوق و محافظه‌کارانی چون "هالی باربر " فرماندار می‌سی‌سی‌پی اشاره کرد. مرکز پابلیک اینتگریتی همچنین در رابطه با سیاست‌هایش، بسیار باز عمل می‌کند؛ سیاست‌هایی شامل تحقیقات دقیق درباره "دیوید و چارلز کاچ " سرمایه‌گذاران محافظه‌کار و "شبکه نفوذ " آنها. طبق اسناد مالی خود این مرکز، مؤسسه جامعه باز به این مرکز تنها در سال 2009، مبلغی معادل 651 هزار و 650 دلار اعطا کرده است.

* پشت پرده سازمان‌های خبری به اصطلاح غیرانتفاعی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ مرکز شناخته شده "گزارش‌های تحقیقی " که یک سازمان روزنامه‌نگاری به اصطلاح بی‌طرف و غیرانتفاعی است نیز الگوی مشابهی را دنبال می‌کند؛ روزنامه‌نگاران مهمی عضو هیئت مدیره آن هستند که دستور کار ویرایشی کاملا لیبرالی را دنبال می‌کنند. اعضای هر دو هیئت مدیره و هیئت مشاورین این مرکز، روزنامه‌نگارانی از رسانه‌های خبری مهم در آمریکا هستند. اعضای هیئت مدیره این سازمان عبارتند از: - "فیل برونشتاین"(رئیس)، از روزنامه "سن فرانسیسکو کرونیکل ". - "دیوید بوردمن" از روزنامه"سیاتل تایمز". - "لن داونی" دبیر اجرایی سابق روزنامه"واشنگتن‌پست" و قائم‌مقام کنونی این روزنامه. - "جورج اوسترکمپ" تولیدکننده بخش اخبار شبکه"سی بی اس". هیئت مشاوره این مرکز نیز از روزنامه‌نگاران برجسته لیبرال چون "بیل مویرز"، "سیمور هرش"از مجله "نیویورکر "، "مایک والاس " مجری سابق برنامه "60 دقیقه " و همچنین نمایندگانی از شبکه "پی بی اس " و رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) تشکیل شده است.

* جورج سوروس این‌ بار هم پشت پرده سازمان‌های خبری به اصطلاح غیرانتفاعی در آمریکا خوانندگان این سایت به محض ورود به آن با داستان‌های زیادی درباره تغییرات آب‌وهوایی، مهاجرت غیرقانونی و مضرات شرکت‌های بزرگ روبرو می‌شوند. این مرکز نیز در زمره شرکای رسانه‌ای خود، "واشنگتن پست "، "سالن "، "سی ان ان " و "ای بی سی " قرار می‌گیرد. مرکز "گزارش‌های تحقیقی " از سال 2003 تا سال 2008 نزدیک به یک میلیون دلار از "بنیاد جامعه آزاد " دریافت کرد. چرا تمام اینها اهمیت دارند؟ مدام به ما گفته می‌شود که روزنامه‌نگاران در گزارش‌های خود کاملا بی‌طرف عمل می‌کنند. در همین حین، بسیاری ماتم نفوذ پول در سیاست را گرفته‌اند. این یک قاعده کلی است که هم در مورد چپ‌گراها و هم در مورد بسیاری دیگر در رسانه‌ها صدق می‌کند که محافظه کاران در منافع تجاری آنها شریک هستند. با این همه، نگرانی‌ها در مورد اینکه درآمد آنها چگونه حاصل می‌شود، چه می‌شوند؟

* اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای به هیچ عنوان در آمریکا رعایت نمی‌شود "فرد براون " که اخیرا کتاب "اصول اخلاقی روزنامه‌نگاری: سوابق عملکرد حرفه‌ای در رسانه‌های خبری " را مورد بازبینی قرار داده است، معتقد است که روزنامه‌نگاران باید درباره ارتباطاتشان"شفاف" و بی‌پرده سخن بگویند و در خصوص"ارتباط " هایشان با کسانی که پشتیبان مالی آنها هستند، "رک " باشند.

* رسانه‌های خبری آمریکا از تأیید ارتباط خود با سازمان‌های غیرانتفاعی طفره می‌روند متأسفانه به ندرت شاهد چنین چیزی هستیم. در حالیکه سازمان‌های غیرانتفاعی اسامی کسانی که در هیئت‌های مدیره آنها عضو هستند را منتشر می‌کنند، رسانه‌های خبری هیچ تلاشی نمی‌کنند تا خود را با این سازمان‌ها مرتبط نشان دهند. برای مثال، صفحه زندگی‌نامه"امانپور " از فعالیت شغلی او در درازمدت سخن می‌گوید، از زمانی که در سی‌ان‌ان بود و جوایز بسیاری که دریافت کرد. اما در این صفحه هیچ اشاره‌ای به ارتباط وی با مرکز پابلیک اینتگریتی نشده است.

* به این زودی‌ها نباید انتظار شفافیت در عملکرد رسانه‌های خبری در آمریکا را داشته باشیم اگر روزنامه‌نگاران صراحت بیشتری داشتند، باید به ارتباطات بسیار ناراحت‌کننده خود با گروه‌هایی که یک دستور کاری لیبرال را دنبال می‌کنند و بودجه بسیاری از آنها را نیز"جورج سوروس"به عنوان یک لیبرال سرسخت تأمین می‌کند، اعتراف می‌کردند. انتظار هم نداشته باشید که چنین صراحتی را به این زودی‌ها شاهد باشید




قالب وبلاگ