سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گردان 217 عاشورا
نوشته شده در تاریخ جمعه 90 مرداد 28 توسط


همزمان با فراگیر شدن آشوب در کشور انگلیس رسانه‌های غربی با اتخاذ رویکردی جهت‌دار سعی در وارونه نشان دادن حقایق اعتراض‌های مردم فقیر در انگلیس دارند.

جنگ نرم و عملیات روانی – شبکه بی‌بی‌سی در میان این رسانه ها پیش قراول حمایت از دولت در مقابل معترضان است و تلاش دارد تا معترضان را عده‌ای اراذل و اوباش نشان دهد که در حال غارت شهر لندن هستند و تیتر “آشوب در لندن ” را برای این گزارش انتخاب کرده و تنها تصاویری از سرقت مغازه ها را نشان می دهد. همزمان با تشدید بحران امنیتی در لندن و آشوب در این کشور شبکه بی‌بی‌سی و اقمار وابسته به آن در تلاشی زیرکانه نه تنها اخبار این تحولات را بایکوت نکردند بلکه این حوادث را بطور گسترده پوشش دادند و سعی کردند با بمباران خبری و خبرسازی افکار عمومی در انگلیس را گمراه کنند.

این شبکه در تاکتیکی نوین با ارائه انبوهی از اخبار آشوب‌گونه در لندن موجی گسترده از خبرسازی راه می‌اندازد ولی در میان این اخبار حوادث واقعی و اخبار اصلی تحولات لندن را مخفی می‌کند و بیش از پیش به حاشیه‌های ناآرامی‌های لندن می‌پردازد و در این شرایط مخاطب چنین گمان می‌کند که از تمام ابعاد بحران آگاه است ولی این درحالی است که از بحران به شکلی مناسب آگاه نیستند.

برای مثال متن زیر یکی از گزارش‌های بی‌بی‌سی از لندن است:

“یکشنبه شب نیز گروه‌های تبهکار در لندن دست به غارت مغازه‌ها زدند اما این غارت در مقایسه با خشونت‌های اتفاق افتاده در شنبه شب، کمتر بود.

بنابراین گزارش، یکشنبه شب نیز پلیس لندن به شدت مراقب اوضاع بود و در حالت آماده‌باش قرار داشت. بعدازظهر به پلیس لندن گزارش داده شد که تعدادی از جوانان در شمال تاتنهام مشغول شکستن شیشه‌های چند مغازه و تلاش برای غارت آنها هستند. در درگیری با این افراد، یک خودروی پلیس نیز آسیب دید. ”

ما در این گزارش شاهد این هستیم که این شبکه موجی از اخبار را به شکل کوتاه و ممتد ذکر کرده ولی به جزئیات کمتر پرداخته و کمتر از اصل ناآرامی در پایتخت انگلیس یا اخبار مرتبط سخن می‌گوید.

خبرنگار بی‌بی‌سی در گزارشی از لندن به مناطق خوش‌نشین این شهر رفته و به دنبال القاء این نکته بود که اوضاع در این شهر همچنان آرام است.

دیگر رسانه‌های غربی نیز در تغییر جریان خبری درباره تحولات کنونی در انگلیس مسیری شبیه به بی‌بی‌سی دارند البته تاکتیک آنها با بی‌بی‌سی متفاوت است و سعی دارند این خبر را از صدر اخبار خارج کرده و تأکید کنند که آشوب در لندن مسئله حادی نیست.

شبکه خبری فرانس 24 در گزارشی با اشاره به اینکه اکنون آرامش به لندن بازگشته مدعی شد که پلیس اوضاع را تحت کنترل دارد و مردم واقعی افراد به جز به معترضان هستند.

این شبکه در گزارش خود بر آرام بودن اوضاع تاکید کرد، این در حالی است که منابع خبری گزارش داده‌اند که اعتراض‌ها علاوه بر لندن به دیگر شهرهای انگلیس نیز سرایت کرده است.

فرانس 24 اعتراض در لندن را سرقت و غارت اموال مردم توصیف و تصریح می کند که نیروهای ویژه امنیتی در حال حمایت از اماکن عمومی هستند و مردم این اقدامات را رد می‌کنند و مردم پلیس را یاری می دهند.

تلویزیون الجزیره نیز همسو با دیگر رسانه های حامی غربی حوادث جاری در لندن را راهزنی می‌داند و گزارشی از همکاری مردم جارو به دست پخش می‌کند که برای کمک به بازسازی دوباره شهر وارد عمل شده اند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز رویکردی شبیه به دیگر رسانه‌های غربی دارد و اوضاع جاری در لندن را غارت این شهر توسط اشرار معرفی می کند.

این شبکه با تبلیغ توان نیروی پلیس سعی در ترساندن معترضان می‌کند و تلاش دارد تا این بحران را مختص به مهاجران بداند.

تلویزیون یورونیوز نیز خبر بحران جاری در لندن را نوعی غارت عمومی نشان دهد که مهاجران آسیایی و آفریقایی آن‌را سازماندهی کرده‌اند، این درحالی است که تصاویر حاکی از آن است که هرچند افراد سیاه پوست در این تظاهرات حضور دارند ولی تعداد زیادی از افراد معترض انگلیس تبارهایی هستند که شباهتی به مردم آسیایی ندارند.

بسیاری از رسانه‌ها تلاش دارند تا اعتراض‌های مردمی کنونی در انگلیس را به فرزندان مهاجران فقیر در برخی محله‌های لندن منتسب کنند ولی با فراگیر شدن این بحران می‌توان ادعا کرد که این تلاش بی‌نتیجه خواهد بود.

شبکه خبری العربیه در گزارشی از گسترش اعتراضات در انگیس از لندن به چند شهر دیگر، تلاش کرد این اعتراضات را آشوبگری تعدادی نوجوان انگلیسی جلوه دهد که بدون درخواستی معین اقدام به اغتشاش می‌کنند.

این شبکه خبری بدون اشاره به خواسته‌های حقیقی مردم و جوانان معترض انگلیسی اعلام کرد شماری از جوانان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را به همراه تعدادی خودرو به آتش کشیده‌اند و پلیس لندن برای رویارویی با اغتشاش بیشتر آماده می‌شود.

العربیه با جانبداری کامل از پلیس و دولت انگلیس تلاش کرد اعتراض جوانان معترض این کشور را فقط “آتش زدن خودروها و غارت فروشگاه‌ها ” جلوه بدهد به همین دلیل به نقل از فردی به نام عادل درویش که وی را روزنامه‌نگار عرب مقیم لندن معرفی کرد، مدعی شد: آنچه در انگلیس روی می‌دهد اعتراض سازماندهی شده نیست و هیچ درخواست روشنی ندارد.




قالب وبلاگ